نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

حساسيت غذايي كودكان ممكن است از ابتدا همراه او باشد و يا بعدا ايجاد شود. به طور معمول برخي از مواد غذايي شامل گندم، شير، تخم مرغ، سويا، بادام زميني، غذاهاي دريايي و … براي كودكان حساسيت زا هستند. حساسيت غذايي كودكان از مشكلات رايجي است كه مي‌تواند تبديل به موضوعي چالش برانگيز براي والدين شود. توجه به تغذيه و سلامت جسماني كودك از جمله وظايف والدين است كه بايد به آن اهميت دهند و با كسب اطلاعات كافي و انتخاب غذاهاي مناسب براي كودك خود، از بروز هر گونه عارضه و يا حساسيت غذايي در فرزندشان جلوگيري نمايند. در ادامه غذاهاي حساسيت زا براي كودكان را نام برده‌ايم.

منبع: حساسيت غذايي كودكان | غذاهاي حساسيت زا در كودكان

حساسيت غذايي كودكان

در واقع حساسيت غذايي كودكان و يا آلرژي زماني اتفاق مي‌افتد كه سيستم ايمني بدن برخي مواد را به اشتباه به عنوان يك تهديد در نظر مي‌گيرد.

چنين اشتباهي سبب آزاد سازي مواد شيميايي و آنتي بادي‌هايي براي مبازره با عامل تهديد مي‌شود. همين موضوع سبب ايجاد علائمي همچون خارش و كهير در پوست، سرفه، گرفتگي معده و يا حتي تنگي نفس مي‌گردد. حساسيت غذايي كودكان مي تواند همراه با خفگي و مرگ باشد، بنابراين جديت اين مساله بسيار بالاست.

ايجاد آلرژي و يا حساسيت غذايي كودكان نيز دلايل مختلفي دارد كه يكي از آن‌ها ماهيت غذاهاي حساسيت زا است. سيستم ايمني بدن كودك به غذاهاي حساسيت زا واكنشي خفيف تا خطرناك نشان مي‌دهد. در صورتي كه والدين به نكات غذايي كودك خود توجهي نداشته باشند، ممكن است علائم حاد حساسيت شامل مشكلات تنفسي و يا ورم و كهير در آن‌ها نمايان شود.

علائم حساسيت غذايي كودكان

علائم حساسيت غذايي كودكان ناشي از عدم رعايت نكات غذايي با توجه به شدت حساسيت با يكديگر تفاوت دارد، اما عموما شامل موارد زير است. ( براي اشنايي با ميزان استاندارد نمك در غذاي كودك كليك كنيد).

  • آبريزش بيني
  • آبريزش چشم
  • تورم اطراف دهان يا داخل گلو
  • كهير زدن و يا ايجاد دانه‌هاي قرمز بر روي پوست
  • مشكلات تنفسي شامل آسم و تنگي نفس
  • عطسه‌هاي مكرر
  • گرفتگي معده
  • كوفتگي
  • شكم درد
  • استفراغ
  • اسهال
  • و . . .

شايع‌ترين غذاهاي حساسيت زا در كودكان

با اينكه ممكن است بدن كودكان نسبت به بسياري از مواد غذايي حساسيت و واكنش نشان دهد، اما در اين ميان برخي از آن‌ها شايع‌تر هستند. در ادامه به شايع‌ترين غذاهاي حساسيت زا براي كودكان پرداخته‌ايم. طبق تحقيقات حساسيت غذايي كودكان در 6 ماده غذايي زير بيشتر گزارش شده است.

1.شير گاو

شير گاو از جمله مواد غذايي حساسيت زا براي كودكان مي‌باشد. به طوري كه حدود سه درصد از كودكان زير سه سال به شيرگاو حساسيت دارند. حساسيت خفيف به شير در كودكان به صورت كهير و خارش پوست و حساسيت شديد به آن همراه با علائم آلرژيك انافيلاكسي مي‌باشد كه شامل تورم گلو، افت فشار خون و … است.

شير منبع مهمي براي كلسيم و پروتئين مي‌باشد كه براي رشد استخوان و ماهيچه‌هاي كودكان لازم و مفيد است. توصيه متخصصان به مادران اين است كه اگر كودك آن‌ها به شير حساسيت دارد، از شيرهاي غيرلبني موجود در بازار براي فرزندشان استفاده كنند. حساسيت غذايي كودكان كه ناشي از شير گاو است، ممكن است در سال هاي بعدي از بين برود. اما بهتر است براي سنين زير سه سال با احتياط مصرف شود.

2.تخم مرغ

تخم مرغ نيز از ديگر مواد غذايي حساسيت زا براي كودكان است كه معمولا علائم ناشي از آلرژي به آن، پس از پنج سالگي رفع مي‌شود. در واقع پروتئين موجود در سفيده تخم مرغ سبب ايجاد علائم آلرژي و حساسيت غذايي كودكان مي‌شود.

والدين بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه علائم حساسيت به تخم مرغ در كودكان فقط از طريق خوردن آن ايجاد نمي‌شود و ممكن است هر گونه تماس با تخم مرغ و يا استشمام بوي آن نيز سبب ايجاد حساسيت شود.

3.بادام زميني

از خطرناك‌ترين حساسيت‌ها در كودكان، حساسيت به بادام زميني است كه معمولا با افزايش سن نيز از بين نمي‌رود. اگر والدين به بادام زميني حساسيت داشته باشند، اين نوع از آلرژي از طريق ژنتيك به فرزندان انتقال پيدا مي‌كند.

كساني كه به بادام زميني حساسيت دارند بايد اپي نفرين تزريقي را به همراه داشته باشند تا حتي اگر با بادام زميني تماس داشتند، سريعا از آن استفاده كنند.

4.سويا

از ديگر مواد غذايي حساسيت زا براي كودكان سويا است كه معمولا تا سن ده تا يازده سالگي نيز از بين نمي‌رود. نكته‌اي كه در مورد حساسيت كودكان به سويا وجود دارد اين است كه معمولا علائم آن به صورت خفيف نمايان مي‌شود و چندان خطرناك نيست.

5.غذاهاي دريايي

حساسيت به غذاهاي دريايي دسته‌اي از حساسيت‌ها هست كه معمولا با افزايش سن نيز از بين نمي‌روند. همينطور علائم حساسيت و آلرژي به غذاهاي دريايي معمولا پس از سن شش سالگي نمايان مي‌شوند.

در مورد حساسيت به غذاهاي دريايي نيز بايد به اين نكته اشاره كنيم كه علائم اين نوع از آلرژي نيز همانند حساسيت به بادام زميني خطرناك است و بهتر است افراد مبتلا به اين آلرژي همواره اپي نفرين تزريقي را همراه خود داشته باشند تا مانع از بروز آنافلاكسي شوند.

6.گندم

يكي ديگر از حساسيت‌هاي شايع به مواد غذايي در ميان كودكان، حساسيت به گندم مي‌باشد. دليل اين حساسيت واكنش سيستم دفاعي بدن كودكان به پروتئين موجود در گندم است كه معمولا پس از سن سه سالگي رفع مي‌گردد. توصيه مي‌شود مادران در صورتي كه كودك‌شان به گندم حساسيت دارد جو دوسر، ذرت، جو، كينوا و برنج را در رژيم غذايي فرزند خود بگنجانند.

تشخيص حساسيت غذايي كودكان

اگر علائم و نشانه‌هاي حساسيت غذايي را در كودك خود مشاهده كرديد؛ بهتر است به متخصص اطفال مراجعه كنيد تا نوع حساسيت فرزند شما مشخص شود و در ادامه در تغذيه او توجه بيشتري گردد.

معمولا پزشك براي اينكه بتواند نوع حساسيت را در فرزند شما تشخيص دهد؛ سوالاتي همچون علائم و نوع تغذيه كودك، تعداد دفعات بروز واكنش‌هاي حساسيت، مدت زمان بين تغذيه و شروع علائم، سابقه خانوادگي آلرژي و بيماري‌هايي همچون اگزما و يا آسم و… از شما خواهد پرسيد و در نهايت حساسيت كودك‌تان به يك موادغذايي خاص را تشخيص مي‌دهد.

فرق عدم تحمل غذايي با حساسيت غذايي كودكان چيست؟

هضم برخي از مواد غذايي براي كودك دشوار است. اين مساله ارتباطي با حساسيت غذايي ندارد، بلكه يك مشكل گوارشي است. اين كودكان تحمل هضم اين غذاها را ندارند. بنابراين مصرف اين مواد بايد با محدوديت و ظرفيت كم صورت بگيرد. حساسيت غذايي كودكان موضوعي خطرناك تر است. اما تحمل غذايي نيز بايد با توجه به رژيم خاص كودك كنترل شود. برخي از عدم تحمل مواد غذايي شامل عدم تحمل لاكتوز، گلوتن و مواد افزودني در غذا هاست.

در چه مواردي بايد براي حساسيت غذايي كودكان به متخصص مراجعه كرد؟

برخي از مواد غذايي حساسيت زا براي كودكان موجب نشانه هايي شديدي مي شود. آنافيلاكسي واكنش آلرژيك شديدي است كه كودكان به برخي مواد غذايي مثل بادام زميني نشان مي‌دهند. با بسته شدن مسير تنفسي و مشكل در بلع بلافاصله بايد مراجعه به متخصص و اورژانس صورت بگيرد. همچنين حساسيت غذايي كودكان در مواردي كه همراه با نشانه هاي زير باشد، قطعا نياز به مداخله پزشكي دارد.

  • بيهوشي و از حال رفتن
  • درد در ناحيه قفسه سينه
  • ضربان قلب يا نبض ضعيف
  • كبودي در نواحي مختلف مثل زير چشم ها و انگشتان
  • متورم شدن لب ها و زبان
  • تنفس سخت يا خس خس گلو گاه همراه با سرفه است
  • گيجي و منگي

روش هاي درمان حساسيت غذايي كودكان

براي درمان حساسيت غذايي كودكان هنوز هيچ دارو و فرمولي كشف نشده است. بنابراين متخصصين پيشگيري را توصيه مي كنند. با توجه به تحقيقات به عمل آمده برخي از مواد غذايي براي كودكان حساسيت زا هستند. مواد غذايي حساسيت زا براي كودكان ممكن است بعد از رشد سيستم ايمني بدن آن ها از بين برود. اما براي اطمينان مصرف غذاهاي ذكر شده در سنين پايين با محدوديت و احتياط بايد صورت بگيرد.

شما بايد در مورد رژيم غذايي فرزندتان با متخصص صحبت نماييد. در صورتي كه حساسيت هاي غذايي كودك به حدي است كه ويتامين هاي لازم را هم تحت تاثير قرار بدهد، آن وقت متخصصين با تجويز داروهاي مكمل و ويتامين اين كمبود را جبران مي كنند. و براي كودكاني كه داراي حساسيت هاي شديدي هستند داروهايي مثل اپي نفرين تجويز مي شود.

سخن آخر

متاسفانه براي رفع حساسيت و آلرژي به مواد غذايي در كودكان هيچ گونه درماني وجود ندارد. در صورتي كه والدين علائم حساسيت و آلرژي را در كودكان خود مشاهده كنند، بايد براي كنترل آن‌ها به كمك پزشك مواد غذايي حساسيت زا را شناسايي نمايند و آن را از تغذيه كودك خود حذف كنند. البته گاهي پزشكان براي كم‌تر شدن علائم ناشي از حساسيت در كودكان استفاده از آنتي هيستامين را تجويز مي‌كنند.

شدت بروز علائم حساسيت به مواد غذايي در كودكان مختلف با يكديگر فرق دارد و در برخي موارد خفيف و در برخي موارد خطرناك است. بنابراين بهتر است والدين به اين دسته از علائم توجه داشته باشند و براي شناسايي دقيق مواد غذايي حتما به پزشك مراجعه كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه غذاهاي حساسيت زا براي كودكان مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

سوالات متداول

نشانه هاي حساسيت غذايي كودكان كدامند؟

بيشتر كودكان نسبت به غذاهاي حساسيت زا واكنش يكساني دارند كه شامل تنگي نفس، درد قفسه سينه، كهير، كبودي، تورم لب ها و زبان، قرمزي چشم ها، آبريز بيني و … مي شود.

آيا مصرف غذاهاي حساسيت زا براي كودكان خطرناك است؟

نشانه هاي حساسيت و آلرژي كه در برابر مصرف غذاهاي حساسيت زا براي كودكان رخ مي دهد، زنگ خطري است كه والدين بايد آن را جدي بگيرند. برخي از علائم به قدري خطرناك هستند كه مي تواند جان كودك را هم به خطر بياندازد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: حساسيت غذايي كودكان | غذاهاي حساسيت زا در كودكان

امتیاز:
بازدید:
[ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۵۱:۲۷ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی