نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

پرش دست و پاي نوزاد در خواب يا بازتاب يكه خوردن شامل انقباضاتي هستند كه جاي نگراني ندارد و حركاتش طبيعي است. اين انقباضات به كودك كمك مي‌كند تا حركات ابتدايي خود را به حركات هماهنگ تبديل كند. بازتاب يكه خوردن به دليل شنيدن صدا، ترس، رويا و … اتفاق مي‌افتد. و باعث تكان دست و پاي نوزاد مي‌شود. بسياري از محققان اين حركات را به رشد مهارت هاي حركتي نوزاد ربط مي‌دهند. براي‌جلوگيري از پرش‌دست و پاي نوزاد در خواب بايد محيط خواب كودك را آرام كنيد و نوزاد را از تنش دور سازيد.

منبع: پرش دست و پاي نوزاد در خواب | علت پريدن نوزاد

پرش دست و پاي نوزاد در خواب

پرش دست و پاي نوزاد در خواب به دلايل متفاوتي بستگي دارد. بازتاب يكه خوردن به دليل ترس از صدا و براي دفاع از خود انجام مي‌شود. برخي از اين پرش ها به دليل رويا ديدن و انقباضات ماهيچه اي است. محققان بر اين باورند كه در طول خواب زماني كه نوزاد به خواب REM مي‌رود اسپاسم ها و حركات بي معني به دليل رويا است. اين تكان ها با رشد حسي حركتي مرتبط است.

زماني كه كودك در خواب تكان مي‌خورد مدارهايي در مغز او كه در حال رشد هستند فعال مي‌شوند. برخي از محققان بر اين باورند كه انقباضات نوزاد به رشد مهارت هاي حركتي او كمك مي‌كند.

بازتاب يكه خوردن

بازتاب يكه خوردن به شكل هاي گوناگون باقي مي‌ماند. به اين گونه است كه نوزاد با صداي ناگهاني از اطراف دستانش را به سمت بيرون باز مي‌كند، انگشتانش را باز مي‌كند و پشتش را قوس مي‌دهد. نوزاد اين حركت را به منظور محافظت از خودش انجام مي‌دهد. بازتاب يكه خوردن از جهاتي به بازتاب مورو شباهت دارد و با تغيير سريع سر يا ضربه به بدن انجام مي‌شود.

بازتاب يكه خوردن باعث خم شدن بازوها و ساق مي‌شود. اين بازتاب به طور طبيعي تا نزديك به يك سالگي متوقف مي‌شود اما با شدت كمتري در طول عمر انجام مي‌شود.

علت پرش دست و پاي نوزاد در خواب

پرش دست و پاي نوزاد در خواب به عوامل مختلفي بستگي دارد. بسياري از نوزادان به دليل شنيدن‌صداهاي مختلف و انقباض دست و پاهايشان مي‌پرد. در ادامه در رابطه با علت پرش‌دست و پاي نوزاد در خواب اشاره كرده ايم.

1. تكان طبيعي نوزاد | پرش دست و پاي نوزاد در خواب

يكي از دلايل پرش دست و پاي نوزاد در خواب تكان خوردن هاي طبيعي نوزاد است. حتي نوزاد در بيداري نيز دست و پاهاي خود را تكان مي‌دهد. در واقع اين حركات عادي است و در بيداري نيز به طور مكرر هرچند كوتاه اتفاق مي‌افتد. نوزادان با ترس، آغوش گرفتن و حركات دست و پاي خود را در خواب تكان مي‌دهند.

2. بازتاب يكه خوردن

دومين دليل پرش دست و پاي نوزاد در خواب، بازتاب يكه خوردن است. زماني كه نوزادان با صدا غافلگير مي‌شوند، دست و پاي خود را تكان مي‌دهند و تمام بدن خود را سفت مي‌كنند. به همين دليل دست و پاهايش را باز مي‌كند و بازو ها و پاهاي خودش را به سمت عقب حركت مي‌دهد. اين رفلكس و بازتاب به طور كل چند ثانيه بيشتر طول نمي‌كشد.

3. سيستم عصبي نابالغ

سومين علت پرش دست و پاي نوزاد در خواب را به سيستم عصبي نابالغ مرتبط مي‌كنيم. نوزادان داراي سيستم عصبي نابالغ هستند و مسير سيگنال از مغز به اعضاي بدن هنوز كامل تشكيل نشده است. به همين دليل حركات نوزادان شايد تند و سريع به نظر برسد. پرش‌دست و پاي نوزاد در خواب پس از گذراندن چند هفته بعد از تولد كمتر مي‌شود.

4. كافئين شير مادر | پرش دست و پاي نوزاد در خواب

مادران شيردهي كه كافئين مصرف مي‌كنند با پرش دست و پاي نوزاد در خواب بيشتر مواجه مي‌شوند. مصرف زياد قهوه، چاي، نوشابه و نوشيدني هاي كافئين دار باعث كافئيني شدن شير مادر مي‌شود. كافئين زياد در شير باعث بروز علائم لرزش در نوزاد، به خواب نرفتن و تحريك پذيري مي‌شود.

5. حركات طبيعي نوزاد در خواب

پرش دست و پاي نوزاد در خواب با نام ميوكلونوس نيز شناخته مي‌شود. با حركات طبيعي و انقباضي نوزاد در خواب رشد حركتي و رشدي نوزاد تقويت مي‌كند.

6. كمبود ويتامين

كاهش سطح سديم در نوزاد باعث افزايش فعاليت هاي بدن در او مي‌شود. پرش دست و پاي نوزاد در خواب به دليل سطح پايين سديم در بدن است كه باعث تحريك پذيري او مي‌شود. اگر كودك عدم تعادل الكتروليتي دارد شايد به مايعات درون وريدي نياز داشته باشد.

7. قند خون پايين

يكي از علت هاي پرش دست و پاي نوزاد در خواب، قند خون پايين است. از نشانه هاي قند خون پايين لرزش بدن نوزاد است. زماني كه سطح قند خون نوزاد كاهش مي‌يابد، باعث لرزش در دست و پاي نوزاد مي‌شود.

8. سر و صداي محيط | پرش دست و پاي نوزاد در خواب

از اصلي ترين دلايل پرش دست و پاي نوزاد در خواب سر و صداي زياد است. نوزادان نسبت به بزرگسالان حساسيت بيشتري نسبت به صدا دارند. اين موضوع علاوه بر خواب با بيداري نوزادان نيز همراه است. تقريبا همه صداها توجه نوزادان را به خود جلب مي‌كند. و حتي باعث گريه و ترس نوزاد مي‌شود. بنابراين با هر صدايي مانند تلويزيون، بوق ماشين، موسيقي و … نوزاد از خواب مي‌پرد.

9. احساس ناامني

پرش دست و پاي نوزاد در خواب مي‌تواند به دليل احساس ناامني نيز باشد. نوزادان به دليل احساس غريزي كه در خواب دارند در خواب دست و پاي خود را تكان مي‌دهند. و علاقه دارند كه كنار والدين خود باشند. بهترين روش براي آرام سازي كودك از اين وضعيت بغل كردن نوزاد توسط پدر و مادر است. با اين روش نوزاد احساس امنيت مي‌كند و دست و پاي خود را تكان نمي‌دهد.

10. دندان در آوردن

دردهايي مانند دندان در آوردن از دلايل پرش دست و پاي نوزاد در خواب است. نوزادان از 3 ماهگي تا 1 سالگي دندان هايشان در مي‌آيد و دردي كه دارد باعث تكان دست و پاي نوزاد مي‌شود. براي كاهش درد نوزاد با پزشك مشورت كنيد تا داروهاي مخصوص نوزادان تجويز كند.

11. هواي اتاق نامناسب

نوزادان نسبت به آب و هوا بسيار حساس هستند. هواي نامناسب اتاق نوزاد را اذيت مي‌كند و باعث پرش دست و پاي نوزاد در خواب مي‌شود. اين واكنش اغلب با گريه و فرياد نوزاد نيز همراه است. اتاق بيش از اندازه سرد و گرم باعث اين اتفاق خواهد شد.

12. سخت نفس كشيدن

اگر نفس كشيدن كودك در خواب سخت باشد باعث پرش دست و پاي نوزاد در خواب مي‌شود. اغلب اين اتفاق طبيعي است و با سرفه همراه است. در نهايت باعث بيدار شدن نوزاد مي‌شود. البته توجه داشته باشيد زماني اين امر طبيعي است كه نوزاد كمتر از 6 ماه سن داشته باشد. در غير اين صورت بايد به پزشك مراجعه كنيد.

13. سرماخوردگي

سرماخوردگي هميشه باعث پرش دست و پاي نوزاد در خواب مي‌شود. بدن درد و سرفه باعث پرش‌دست و پاي نوزاد در خواب مي٬شود. اين تكان ها با خر خر كردن نوزاد و سرفه همراه است.

14. گرسنگي نوزاد | پرش دست و پاي نوزاد در خواب

زماني كه پرش دست و پاي نوزاد در خواب نمايان شد بايد به گرسنگي نوزاد شك كرد. نوزادان معمولا پس از 3 الي 4 ساعت شير خوردن احساس گرسنگي مي‌كنند. كه اين گرسنگي ابتدا با پرش دست و پا همراه است. و سپس گريه و بيداري در نوزاد مشاهده مي‌شود.

درمان پرش دست و پاي نوزاد در خواب

براي درمان و جلوگيري پرش دست و پاي نوزاد در خواب بايد محيط آرام و با برنامه اي را فراهم كنيد. نوزاد را از سر و صدا دور كنيد و براي خواب او برنامه منظمي فراهم كنيد. زماني كه نوزاد به خواب مي‌رود او را در آغوش بگيريد و پس از به خواب رفتن از او جدا شويد.

زماني كه كودك را پس از خوابيدن به تخت مي‌بريد و نوزاد را به حالت خم داخل تخت قرار مي‌دهيد، او احساس افتادن مي‌كند و حتي اگر به خواب عميقي رفته باشد از خواب بيدار مي‌شود يا عمل پرش دست و پاي نوزاد در خواب اتفاق مي‌افتد. اگر بازتاب يكه خوردن يا مورو كودك را از خواب مناسب باز مي‌دارد بهتر است قبل از خواب او را در آغوش بگيريد و تا جاي ممكن به بدن خود نزديك كنيد تا نوزاد آرامش را دريافت كند. براي كسب اطلاعات بيشتر در زمينه بازتاب مورو كليك كنيد.

كلام آخر

پرش دست و پاي نوزاد در خواب در اكثر مواقع امر طبيعي است و به دلايل مختلفي اين اتفاق رخ مي‌دهد. بازتاب يكه خوردن در نوزادان به دليل محافظت و جلوگيري از ترس اتفاق مي‌افتد. نوزادان بازتاب هاي گوناگوني را تجربه مي‌كنند كه از بدو تولد براي محافظت آنها بوجود آمده است. مركز مشاوره ني ني مايند به صورت تلفني و حضوري به شما عزيزان خدمات ارائه مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر روي لينك زير كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه پرش‌دست و پاي نوزاد در خواب مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: پرش دست و پاي نوزاد در خواب | علت پريدن نوزاد

امتیاز:
بازدید:
[ ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ] [ ۰۱:۰۵:۴۸ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی