نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

بي خوابي مادر در شيردهي در بيشتر موارد به دليل گريه و بي قراري نوزاد است. اما هر 8 زايمان هميشه يكي از مادران به افسردگي پس از زايمان مبتلا مي‌شود. بي خوابي ها مشكلات زيادي را به مادران منتقل مي‌كند كه در نهايت باعث كاهش كيفيت فرزند پروري، خانه داري و ساير زمينه هاي زندگي زن و مرد مي‌شود. سعي كنيد براي رفع بي خوابي ها حتما از هر فرصتي براي استراحت استفاده كنيد و گاهي نوزاد را به ديگران بسپاريد. از همسر خود براي تقسيم كار كمك بگيريد و براي راهنمايي در زمينه سلامت روان كودك و نوزاد از روانشناس كمك بگيريد.

منبع: بي خوابي مادر در شيردهي | كمبود خواب مادران

بي خوابي مادر در شيردهي

بي خوابي مادر در شيردهي به عوامل مختلفي بستگي دارد. گاهي مادران پس از زايمان افسردگي مي‌گيرند و گاهي به دليل بي قراري هاي نوزاد مجبور به بيدار ماندن مي‌شوند. بي خوابي هاي مادران به دسته هاي مختلفي تقسيم مي‌شود كه در ادامه توضيح داده ايم.

براي رفع بي خوابي هاي خود حتما به دنبال راهكار باشيد. زيرا بي خوابي مادران از كيفيت بچه داري آنها مي‌كاهد و با مشكلاتي از قبيل استرس، ريزش مو، اضطراب و … همراه است. در ادامه در رابطه با علت بي خوابي، مشكلات بي خوابي و درمان بي خوابي مادران در شيردهي صحبت كرده ايم.

علت بي خوابي مادر در شيردهي و بعد از زايمان

بي خوابي مادر در شيردهي به دليل تغييرات در برنامه خواب است. طبق مطالعات به دست آمده ميانگين خواب مادران در شش هفته اول بعد از زايمان 6 ساعت در طول شبانه روز است. مراقبت از كودك خسته كننده و زمان بر است. اين بي خوابي ها مشكلاتي را به همراه دارد كه باعث خستگي، ضعف، ناتواني و بدخلقي مادران مي‌شود. در ادامه در رابطه با علت بي خوابي مادر در شيردهي اشاره كرده ايم.

1. نگهداري از نوزاد

يكي از اصلي ترين دلايل بي خوابي مادر در شيردهي، نگهداري از نوزاد است. نوزدان در طول شبانه روز بارها از خواب بيدار مي‌شوند و نياز به تغذيه دارند. و مادران براي سير كردن نوزاد خود مجبور به بيدار ماندن مي‌شوند. برنامه مادران شيرده در اين دوران بهم ريخته مي‌شود و ساعات خواب آنها كوتاه و بي نظم خواهد شد. اينگونه مي‌توان گفت كه در اين دوران ساعات خواب مادران به دست نوزادان است.

2. بي خوابي مادر شيرده | تغييرات هورموني

از دومين علل بي خوابي مادر در شيردهي، تغييرات هورموني است. خانم ها در دوران پس از زايمان دچار تغييرات هورموني مي‌شوند و هورمون پروژسترون و ملاتونين در بدن مادران كاهش مي‌يابد. اين هورمون ها خاصيت خواب آوري دارند كه در مادران تازه زايمان كرده كمتر ترشح مي شود. بي خوابي ها پس از زايمان خلق و خوي مادران را تحت تاثير قرار مي‌دهد و عملكردهاي بدن مادر را مختل مي‌كند.

3. افسردگي پس از زايمان

افسردگي پس از زايمان از ديگر دلايل بي خوابي مادر در شيردهي است. اين اختلال پس از زايمان در مادران بروز پيدا مي‌كند و باعث بروز خستگي، اضطراب، ناراحتي و غم مي‌شود. درصد بالايي از مادران پس از زايمان به اين اختلال مبتلا مي‌شوند. در اين اختلال 2 علت در رابطه با خواب وجود دارد. دسته اول به سختي به خواب مي‌روند. دسته دوم نياز خواب بسيار زيادي دارند.

بر اساس تحقيقات به دست آمده، بي خوابي مادر در شيردهي باعث بروز 3 برابري افسردگي در آنها نسبت به افراد ديگر خواهد شد. اختلالات خواب در دوران شيردهي علاوه بر مادر، بر جنين و همسر تاثيرات منفي مي‌گذارد. حتي خانم هايي كه به بي خوابي پس از زايمان مبتلا هستند، نسبت به افراد ديگر، بيشتر به بيماري هاي جسماني مبتلا مي‌شوند.

4. بي خوابي مادر شيرده | گريه هاي نوزاد

نوزادان تا 6 ماهگي بي قراري و گريه مي‌كنند كه يكي از دلايل بي خوابي مادر در شيردهي است. مادر براي آرام كردن نوزاد نمي‌خوابد و به دنبال راهكاري براي آرام سازي نوزاد خود است. با تكرار اين رفتار مادران به اختلال خواب و بي خوابي دچار مي‌شوند.

مشكلاتي كه بر اثر بي خوابي مادر در شيردهي بوجود مي‌آيد؟

مشكلاتي كه بر اثر بي خوابي مادر در شيردهي بوجود مي‌آيد به دليل خستگي جسمي و روحي است. خواب مادران به دليل نگهداري از نوزاد بهم مي‌ريزد و چند تكه مي‌شود. در نهايت موجب بي حالي و خستگي مادر مي‌شود. در ادامه در رابطه با مشكلاتي كه بر اثر بي خوابي مادر در شيردهي بوجود مي‌آيد اشاره كرده ايم.

  • ريزش مو
  • افسردگي
  • خستگي مفرط
  • اضطراب مادر
  • فراموشي
  • كاهش حجم شير دهي
  • سر درد هاي مداوم
  • دردهاي عضلاني
  • ناتواني و ضعف
  • اختلالات هورموني
  • زايل شدن مغز
  • عصبانيت
  • بي حوصلگي
  • خميازه هاي مفرط
  • استرس
  • مادر سرحال و شاداب نيست
  • كم صبري مادران
  • عصبانيت
  • عدم كنترل رفتار
  • كندي حركت مغز
  • تضعيف سيستم ايمني بدن مادر

درمان بي خوابي مادر در شيردهي

براي اينكه از بروز مشكلات بي خوابي مادر در شيردهي جلوگيري كنيم بايد به راه حل هايي عمل كنيم. با استفاده از راه حل هاي زير بي خوابي خود را كاهش دهيد.

1. در طول روز در وقت هاي اضافي بخوابيد

براي درمان بي خوابي مادر در شيردهي ، بهتر است تا وقت اضافي كه در طول روز پيدا مي‌كنيد بخوابيد. به فكر كارهاي عقب مانده و روتين زندگي نباشيد. اگر كودك خوابيد شما نيز از فرصت استفاده كنيد و بخوابيد. با اين روش به خودتان زمان جبراني دهيد و كمبود خواب خود را جبران كنيد.

2. كودك تان را به ديگران بسپاريد

گاهي زمان مناسبي براي خوابيدن پيدا نمي‌كنيد. براي رفع بي خوابي مادر در شيردهي كودك تان را به مدت چند ساعت براي استراحت و خواب به دست خانواده ها يا اطرافيان بسپاريد. نوزاد را به كساني بسپاريد كه تجربه بچه داري دارند تا نوزاد شما بي قراري نكند.

3. از همسرتان كمك بگيريد

براي رفع بي خوابي مادر در شيردهي بهتر است تا از همسر خود كمك بگيريد. برنامه ريزي كنيد و زمان مراقبت از نوزاد را تقسيم بندي كنيد. گاهي شير خود را بدوشيد تا شب را همسرتان كنار نوزاد بماند و از او مراقبت كند. مسئوليت تعويض پوشك، سرگرمي نوزاد و شيردهي را با يكديگر تقسيم كنيد تا مادر روز بعد پر انرژي از نوزاد نگهداري كند.

4. براي رفع بي خوابي مادر در شيردهي شير گرم بنوشيد

خوراكي هايي براي رفع بي خوابي مادر در شيردهي بسيار كمك موثر هستند. مثلا قبل از خواب به جاي استفاده از چاي و قهوه، شير گرم بنوشيد. شير گرم باعث آرامش و تنظيم خواب مادران مي‌شود.

5. ورزش كنيد

ورزش نقش بسزايي در تنظيم بي خوابي مادر در شيردهي دارد. ورزش‌ را به وقت صبح و هواي تميز انجام دهيد. ورزش را به ساعت هاي پاياني و عصر موكول نكنيد زيرا باعث بي خوابي مي‌شود. يوگا و پياده روي ورزش مناسبي براي مادران در دوران شيردهي است.

6. اتاق خواب را آرام كنيد

براي تنظيم و رفع بي خوابي مادر در شيردهي اتاق خواب را آرام كنيد. اتاق خواب بايد بدون سر و صدا و تاريك باشد. حتي پاندول ساعت را از اتاق خواب برداريد و چراغ ها را خاموش كنيد. هر وسيله اي كه باعث بي خوابي شما مي‌شود را از خودتان دور كنيد.

7. براي رفع بي خوابي مادر در شيردهي الگوي خوابتان را تنظيم كنيد

سر ساعت بخوابيد و الگوي خواب خود را مشخص كنيد. سر ساعت مشخصي بخوابيد و سر ساعت مشخص بخوابيد. الگوي خواب منظم باعث رفع بي خوابي مادر در شيردهي مي‌شود.

8. ميوه بخوريد

مصرف ميوه و سبزيجات باعث رفع بي خوابي مادر در شيردهي مي‌شود. علاوه بر رفع بي خوابي به سلامت بدن مادر نيز كمك مي‌كند. هرچقدر غذا سالم تر و سبك تر باشد، الگوي خواب شما را تنظيم تر مي‌كند.

9. سبك زندگي خود را تغيير دهيد

براي رهايي از بي خوابي مادر در شيردهي بايد سبك زندگي خود را تغيير دهيد. با توجه به پيشرفت تكنولوژي افراد در رخت خواب نيز از گوشي موبايل استفاده مي‌كنند. استفاده از موبايل، تبلت، لب تاب و وسايل الكترونيكي قبل از خواب و دوران بارداري مضر است و باعث اختلال در خواب مي‌شود. مصرف اين وسايل را تا حد امكان كاهش دهيد و بيشتر به مطالعه كتاب فرزند پروري بپردازيد.

10. براي رفع بي خوابي مادر در شيردهي ماساژ درماني را فراموش نكنيد

ماساژ درماني براي رفع بي خوابي مادر در شيردهي بسيار تاثير گذار است. با ماساژ درماني هم خستگي شما رفع مي‌شود و هم مي‌توانيد خواب راحت تري را تجربه كنيد. براي ماساژ درماني يا از همسرتان كمك بگيرير و يا به مراكز مراجعه كنيد.

11. در زمان شير دهي استراحت كنيد

زماني كه مادران به نوزادان شير مي‌دهند هورمون هاي آرامش بخش مانند اكسي توسين و پرولاكتين در بدن مادر ترشح مي‌شود. و مادر در زمان شيردهي خواب آلوده مي‌شود. در اين زمان از فرصت استفاده كنيد و براي رفع بي خوابي مادر در شيردهي هنگام تغذيه نوزاد استراحت كنيد. اما زماني را براي شيردهي انتخاب كنيد كه كودك در موقعيت امن و بي خطر قرار داشته باشد. هنگام شير دهي به كودك به ديوار تكيه دهيد، دراز بكشيد يا بنشينيد كه اگر خوابتان برد خطري نوزاد را تهديد نكند.

12. غذاهاي سالم براي تغذيه استفاده كنيد

براي رفع بي خوابي مادر در شيردهي از غذاهاي سالم و مفيد استفاده كنيد. تنقلات سالمي كه سرشار از ويتامين است را در وعده هاي غذايي قرار دهيد و از مصرف غذاهاي بدون شكر پرهيز كنيد. مصرف خوراكي هاي پر كالري تاثيري بر شيردهي ندارد و فقط مادران را چاق مي‌كند.

13. مصرف قرص خواب آور با تجويز پزشك

قرص خواب يكي از راهكار ها براي بي خوابي مادر در شيردهي است. مادران براي مصرف دارو بايد از پزشك مشورت بگيرند و داروهايي مانند ايبوپروفن، آسپرين و استامينوفن مصرف نكنند زيرا بر شير و در نتيجه نوزاد اثرات منفي مي‌گذارد.

14. براي رفع بي خوابي مادر در شيردهي از روانشناس كمك بگيريد

افسردگي بعد از زايمان يكي از دلايل بي خوابي مادر در شيردهي است. براي رهايي از اين حالات بايد از روانشناس و متخصصين كمك بگيريد. توجه داشته باشيد كه اگر درمان نشويد اين حالات افسردگي تا هميشه با شما همراه خواهد شد.

كلام آخر

مادران اولي هميشه نگران كودك خود هستند و تمام وقت خود را صرف توجه به نوزاد مي‌كنند. با اين كار استرس و وسواس شما بيشتر مي‌شود و در نهايت با مشكلات بزرگ تري روبرو خواهيد شد. بهتر است براي نگهداري و رفع نگراني هايتان از افراد با تجربه راهنمايي بگيرد. متخصصان كودك نيني مايند در هر ساعت از روز به سوالات شما پاسخ مي دهند. پس حتما براي راهنمايي براي رفع بي خوابي مادر در شيردهي از روانشناس و مشاورين متخصص كمك بگيريد. روانشناسان خبره مركز مشاوره روانشناسي نيني مايند به صورت تلفني، حضوري و آنلاين به شما در جهت بهبود مهارت هاي والدگري و ارتباطي با فرزندان‌تان خدمات ارائه مي‌دهند.

براي دريافت مشاوره در زمينه بي خوابي مادر در شيردهي مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: بي خوابي مادر در شيردهي | كمبود خواب مادران

امتیاز:
بازدید:
[ ۲ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۹:۳۱:۵۵ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی