نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

هفته سي و نهم بارداري رشد جنين كامل شده است. و مادر بايد پس از اين هفته، هر روز انتظار زايمان را داشته باشد. در هفته‌هاي آخر بهتر است بانوان باردار استراحت كافي داشته باشند. و به تغديه خود اهميت بيشتري بدهند؛ تا آمادگي لازم براي زايمان كردن را داشته باشند و پس از آن نيز بتوانند به فرزند خود شير بدهند.

منبع: هفته سي و نهم بارداري

از موضوعات مهمي كه در هفته سي و‌نهم‌بارداري مطرح است، اين موضوع مي‌باشد كه مادر باردار بايد از علائم و تغييرات بدن خود و همينطور فعاليت‌هاي فرزندش اطلاعات كافي داشته باشد تا بتواند زايمان خوبي را تجربه كند. در ادامه اطلاعاتي مفيد جهت كمك به مادران باردار براي گذراندن هفته‌هاي آخر بارداري ارائه كرده‌ايم.

هفته سي و نهم بارداري

در هفته سي و نهم بارداري جنين با قد 60 سانتي متر و وزن 3 كيلو و 150 گرم داخل شكم مادر قرار دارد. وزن جنين بر اساس جنسيتش در اين هفته متغير مي‌باشد و جنين پير وزن سنگين تري دارد. در اين هفته جنين به طور كامل رشد كرده است و لايه اي تازه از پوست در حال شكل گيري است.

صورت بدن در هفته سي و نهم بارداري كامل است و چشمان بازي دارد. گوش ها از سر جنين با فاصله است و حالت طبيعي را دارد و اندازه سر جنين يك چهارم بدن اوست. حالا مغز جنين به بدن او دستور مي‌دهد و دور سر و شكم جنين به يك اندازه است. اين هفته سيستم ايمني بدن جنين تكميل شده است و بدن مادر آنتي بادي را به بدن جنين منتقل مي‌كند.

وضعيت مادر در هفته سي و نهم بارداري

در هفته سي و نهم بارداري ضمن اينكه جنين به گونه‌اي قرار مي‌گيرد كه بتواند وارد كانال زايمان شود، بدن مادر نيز براي زايمان آماده مي‌شود. طي اين هفته با فشاري كه سر نوزاد به قسمت پايين رحم مادر وارد مي‌كند، گردن رحم شروع به باز شدن مي‌كند و همين موضوع مي‌تواند با انقباضات و دردهايي براي مادر همراه باشد.

پيش از هفته سي و نهم بارداري احتمالا مادر دردهايي كوتاه را با فاصله‌هاي زماني بيشتر تجربه مي‌كرد، اما پس از اين هفته فاصله زماني ميان دردها كمتر مي‌‌‌شود و مدت زمان درد نيز طولاني‌تر مي‌گردد كه همگي نشان دهنده فرارسيدن زمان زايمان است.

در هفته سي و نهم بارداري نيز همانند هفته‌هاي گذشته بارداري، مادر علائمي را تجربه مي‌كند كه اغلب آن‌ها نشان دهنده به دنيا آمدن جنين است. البته برخي علائم نيز طي اين هفته مي‌تواند خطرناك بوده و ناشي از يك مشكل باشد. به همين دليل شناخت اين علائم و دليل بروز آن‌ها در هفته‌هاي آخر بارداري بسيار مهم است. در ادامه به شايع‌ترين علائم بارداري در هفته سي‌ونهم اشاره كرده‌ايم.

1.انقباض‌هاي شديد با فاصله زماني كوتاه‌تر

انقباض هاي شديد جز علائم مادر در هفته سي و نهم بارداري است. مادران باردار ممكن است از چندين هفته گذشته انقباض‌هاي شديد رحمي را تجربه كرده باشند، اما انقباضاتي كه به زايمان منتهي مي‌شود، دردهاي مداوم و طولاني هستند كه در فاصله‌هاي زماني كوتاهي از يكديگر ايجاد مي‌شوند. دليل اين موضوع نيز اين است كه گردن و دهانه رحم در حال باز شدن براي زايمان جنين مي‌باشد كه با درد و انقباض در اين ناحيه همراه است. در صورتي كه انقباضات رحمي با تغيير وضعيت بهبود پيدا نكرد؛ براي زايمان به بيمارستان مراجعه كنيد چراكه در صورت ادامه‌دار بودن اين انقباضات، ممكن است كيسه آب مادر پاره شود.

2.سوزش سر دل

سوزش معده و يا سوزش سر دل جزو علائم شايع بارداري در هفته سي و نهم بارداري است. كه در هفته‌هاي آخر بارداري تشديد پيدا مي‌كند. بهتر است بانوان باردار براي بهبود اين شرايط از خوردن غذاهاي سنگين و چرب، نوشيدني‌هاي گازدار و … بپرهيزند. برخي از زنان باردار در اين هفته احساس نفخ نيز مي‌كنند كه براي كنترل آن بهتر است از خوردن غذاهاي كافئين دار، شكلات، چاي و قهوه و … بپرهيزند و به جاي آن از لبنيات پروبيوتيك يا بدون لاكتوز استفاده كنند.

2.كمر درد در هفته سي و نهم بارداري

كمر درد از ديگر علائم شايع در هفته سي و نهم بارداري مي‌باشد. ضمن اينكه در اين سن از بارداري، جنين به بزرگ‌ترين حالت خود رسيده است، با تغيير وضعيت نيز فشار بيشتري را به قسمت لگن وارد مي‌كند كه همين موضوع باعث ايجاد درد در ناحيه كمر مي‌شود. بانوان باردار مي‌توانند با صلاح ديد پزشك از كمربندهاي مخصوص دوران حاملگي استفاده كنند.

3.احساس خستگي و بي‌حالي

احساس خستگي و بي‌حالي طي هفته سي و نهم بارداري به بيشترين حد خود مي‌رسد. سعي كنيد ساعات خواب خود را بيشتر كنيد و خود را با ورزش و يا بيرون رفتن خسته نكنيد. با مطالعه و فيلم ديدن خود را مشغول كنيد. البته براي كاهش ميزان خستگي مي‌توانيد زيرنظر پزشك خود برخي تمرينات كششي را انجام دهيد.

4.تكرر ادرار در هفته سي و نهم بارداري

تكرر ادرار در هفته سي و نهم بارداري از زماني كه جنين به قسمت پايين رحم حركت مي‌كند موضوعي طبيعي ناشي از تحت فشار قرار گرفتن مثانه است. بهتر است بانوان باردار مرتب مثانه خود را تخليه كنند تا دچار عفونت نشوند.

5.ترشحات پستان

پستان‌هاي مادر باردار براي شيردهي به نوزاد در هفته سي و نهم بارداري آماده مي‌شوند و اولين شير را با نام آغوز نيز توليد كرده‌اند. به همين دليل ممكن است بانوان باردار طي اين هفته ترشحات پستان داشته باشند كه مي‌توانند براي اينكه اذيت نشوند پدهاي مخصوصي را داخل سوتين خود قرار دهند و يا از سوتين‌هاي شيردهي استفاده كنند.

6.تغييرات خلق وخوي

تغييرات هورمون‌ها در دوران بارداري و هفته سي و نهم بارداري مي‌تواند منجر به تغييرات خلق و خو شود. به طوري كه بانوان باردار طي اين هفته زودرنج‌تر و آسيب‌پذيرتر از هفته‌هاي قبل مي‌باشند و ممكن است با هر موضوع كوچكي شروع به گريه كردن كنند. پياده روي كردن، ورزش‌هاي ريلكسيشن، گذراندن وقت در محيط‌هاي شاد، ديدن فيلم‌هاي طنز و كمدي و فكر كردن به نوزادي كه قرار است تا چند روز ديگر در آغوش بگيريد؛ مي‌تواند در بهبود خلق و خوي شما موثر باشد.

7.اختلالات خواب

بزرگ شدن جنين و دردهاي هفته سي و نهم بارداري، مي‌تواند منجر به بي‌خوابي مادر شود. اجتناب از مصرف خوراكي‌هاي كافئين‌دار، خوابيدن در اتاق تاريك، استفاده از تكنيك‌هاي آرام سازي و … مي‌تواند اختلالات خواب را در اين هفته‌ها كاهش دهد.

8.يبوست، بواسير و يا هموروئيد

يبوست و بواسير از علائم رايج در هفته سي و نهم بارداري است كه اكثر زنان آن را تجربه مي‌كنند. بهتر است بانوان باردار به تغذيه خود اهميت بيشتري بدهند تا اين مشكلات پس از زايمان همراه آن‌ها نباشد.

9. ورم پا

در هفته سي و نهم بارداري يكي از علائم مادران ورم پا است. با سنگيني و فشارهايي كه به مادران در هفته هاي آخر وارد مي‌شود، سنگيني وزن باعث بروز ورم در پاها مي‌شود. با پياده روي و استراحت به كاهش اين تورم كمك كنيد.

وضعيت جنين در هفته سي و نهم بارداري

در هفته سي و نهم بارداري جنين به طور كامل رشد كرده است و حالا داراي وزن سه كيلو و صد گرم تا سه كيلو سيصد گرم مي‌باشد و قد او نيز وابسته به ژنتيك و ديگر عوامل بين 50 تا 60 سانتي‌متر رشد كرده است. طي اين هفته اجزاي صورت جنين نيز به طور كامل شكل گرفته است و او قادر است چشمان خود را باز كند. ارتباط ميان مغز و بدن جنين نيز بهتر شده است و حالا بدنش از مغز فرمان مي‌گيرد.

مادران باردار طي هفته سي و نهم بارداري بايد به ميزان فعاليت و تكان خوردن‌هاي جنين در داخل شكم‌شان توجه بيشتري داشته باشند و اگر حركات او كم شده و يا نسبت به گذشته بسيار افزايش پيدا كرده است؛ سريعا به يك متخصص مراجعه نمايند.

تغذيه در هفته سي و نهم بارداري

مادر در هفته سي و نهم بارداري بايد بدن خود را براي تجربه يك زايمان خوب و راحت و همين‌طور شيردهي به فرزند پس از تولد آماده كند. به همين دليل تغذيه طي اين هفته‌هاي پاياني بسيار مهم است. توصيه مي‌شود بانوان باردار در روزهاي پاياني حاملگي از ميوه‌ها، سبزيجات، انواع نان، غذاهاي راحت الهضم همچون سوپ و … مصرف كنند. همينطور نوشيدن مايعات و آب در طول روز نيز براي سلامتي مادر و جنين حياتي است.

علائم خطرناك در هفته سي و نهم

شروع درد زايمان از هفته سي و نهم بارداري طبيعي مي‌باشد و طي اين هفته‌ها نوزاد كامل به دنيا مي‌آيد؛ بنابراين لزومي در تكميل سن بارداري تا چهل هفتگي نيست و مادر با ديدن هر يك از علائم زايمان شامل موارد زير بايد سريعا به پزشك مراجعه كند.

  • ترشحات آبكي و رقيق واژن ناشي از پاره شدن كيسه آب
  • دردها و انقباض‌هاي طولاني و شديد با فاصله‌هاي زماني كوتاه
  • ترشح خون از واژن و يا هر گونه ترشحات حاوي خون

برخي ديگر از علائم طي هفته سي و نهم بارداري مي‌تواند نشانه‌اي از يك مشكل همچون پره اكلامپسي و يا فشار خون بارداري باشد. به همين دليل بهتر است بانوان باردار با ديدن آن‌ها سريعا به پزشك مراجعه كنند.

  • تهوع و استفراغ
  • بالا رفتن فــشار خون
  • سردردهاي مداوم و شديد
  • تغيير در بينايي
  • تاري ديد
  • حساسيت به لمس
  • تورم ناگهاني بدن
  • احساس درد در بالاي شكم

خود مراقبتي هفته سي و نهم بارداري

در صورتي كه در هفته سي و نهم بارداري توده هاي مخاطي به رنگ قهوه اي بود احتمال درد كاذب زايمان وجود دارد. اگر شدت انقباضات منظم و رو به افزايش نيست پس درد زايمان واقعي نيست. تغيير وصعيت و نوشيدن آب به كاهش درد انقباضات كمك مي‌كند. به نكات زير توجه كنيد.

  • مايعات مصرف كنيد
  • ادرار را به دفعات انجام دهيد
  • حمام كنيد
  • استراحت كنيد
  • ورزش كنيد
  • رژيم غذايي سالم داشته باشيد

بايد ها در هفته سي و نهم بارداري

اگر در هفته سي و نهم بارداري خونريزي مشاهده كرديد نشان از زمان زايمان شما است. در اين صورت بايد فورا به پزشك مراجعه كنيد و ماماي خود را از وضعيتتان مطلع كنيد.

براي كمك به روند زايمان در هفته سي و نهم بارداري پياده روي سبك انجام دهيد تا روم پا نيز كاهش يابد.

نبايد ها در هفته سي و نهم بارداري

در هفته سي و نهم بارداري از فعاليت هاي سنگين اجتناب كنيد. در اين هفته سفر نرويد زيرا موقع زايمان فرا رسيده است. و غذاهاي خيلي سنگين و چرب استفاده نكنيد.

مراقبت هاي پزشكي هفته سي و نهم بارداري

حداقل يك جلسه با پزشك ملاقات داشته باشيد. در اين هفته پزشك تمام وضعيت جنين را مورد بررسي قرار مي‌دهد. دهانه رحم اندازه گيري مي‌شود. در اين هفته به خواست پزشك گاهي آزمايش پروفايل بيوفيزيكال انجام مي‌شود. در اين آزمايش وضعيت جنين و حجم مايع آمينوتيك بررسي مي‌شود. در‌اين هفته پزشك در رابطه با زمان زايمان و علائم با شما صحبت خواهد كرد.

سخن آخر

ترس از زايمان در هفته سي و نهم بارداري به سراغ تمامي بانوان باردار مي‌آيد و تنش رواني ناشي از آن با نزديك شدن زمان زايمان بيشتر نيز مي‌شود. در چنين شرايطي دريافت مشاوره روانشناسي و استفاده از تكنيك‌هاي آرام‌ساري مي‌تواند در كاهش ترس از زايمان و استرس‌هاي ناشي از آن موثر باشد. به همين منظور شما بانوان باردار عزيز مي‌توانيد از مشاوره تخصصي مركز ني ني مايند بهره ببريد تا شرايط رواني خود را براي تولد فرزندتان مساعد كنيد.

لازم است اشاره كنيم كه براي يادگيري مهارت فرزندپروري نيز مي‌توانيد از طريق تماس با مشاوران مركز ني ني مايند اقدام كنيد و اطلاعات كاربردي را دريافت كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه هفته سي و نهم بارداري مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

سوالات متداول

دردهاي زايمان در هفته سي و نهم بارداري چگونه هستند؟

دردهاي زايمان شامل انقباض‌هاي شديد رحمي هستند كه به صورت طولاني و با فاصله‌هاي زماني كوتاه ادامه پيدا مي‌كنند كه ممكن است با ترشحات آبكي و رقيق واژن ناشي از پاره شدن كيسه‌ي آب نيز همراه باشند.

برقراري رابطه جنسي در هفته سي ونهم‌بارداري مشكلي ايجاد نمي‌كند؟

در مايع مني پروستوگلاندين وجود دارد كه ممكن است سبب شروع و يا تشديد انقباض‌هاي رحمي شود.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: هفته سي و نهم بارداري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: هفته سي و نهم بارداري،
موضوع:
[ ۳ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۲۳:۴۸ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی