نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

هفته سي و هشتم بارداري جنين كاملا براي زندگي در خارج از رحم آماده است. پزشك طي اين هفته زمان زايمان را مشخص مي‌كند اما هر زماني كه تعيين شود تخميني مي‌باشد. و بهتر است مادر باردار پس از اين هفته براي تولد فرزندش آماده باشد. بنابراين لازم است بانوان باردار طي اين هفته به تمامي علائم خود و البته حركات جنيني كه در شكم دارند، توجه بيشتري داشته باشند؛ چراكه برخي از آن‌ها مي‌تواند نشانه‌هاي هشدار دهنده‌اي باشد. براي آشنايي با علائم مادر و تغييرات جنين در هفته سي و هشتم بارداري در ادامه اين مقاله همراه ما باشيد.

منبع: هفته سي و هشتم بارداري

هفته سي و هشتم بارداري

در هفته سي و هشتم بارداري جنين حدود 50 سانتي متر قد دارد و وزني معادل با 3100 گرم او را در بر مي‌گيرد. در اين هفته قدرت چنگ زدن جنين قوي تر و محكم تر مي‌شود. جنين به اندازه كافي رشد كرده است و تغييرات كوچك جنين نيز انجام شده است. در هفته سي و هشتم بارداري ارتباطات بين نورون هاي مغزي در حال افزايش است. افزايش نورون هاي مغز نيز پس از تولد ادامه پيدا مي‌كند. اندام هاي بدن جنين در اين هفته كاملا رشد يافته و در جايگاه هاي خود قرار دارد. البته كه ريه و مغز نوزاد هم چنان در حال تكامل است.

تولد در هفته سي و هشتم ايرادي ندارد و بدون نگراني انجام مي‌شود. پس از تولد فرزند امكان تغيير رنگ چشم وجود دارد. براي مثال اگر رنگ چشم هاي نوزاد خاكستري يا آبي باشد امكان اينكه تا 9 ماهگي به رنگ سبز يا قهوه اي تغيير كند وجود دارد.

علائم مادر در هفته سي و هشتم بارداري

با اينكه برخي از زنان طي هفته سي و هشتم بارداري ممكن است زايمان كنند اما هنوز جنين براي تكميل جزئيات به زمان بيشتري نياز دارد. با اين حال اغلب بانوان باردار طي اين هفته علائمي را تجربه مي‌كنند كه نشان دهنده نزديك بودن زمان زايمان در آن‌ها است. در ادامه به مهم‌ترين علائم مادران باردار در هفته سي‌وهشتم‌بارداري اشاره كرده‌ايم.

1.افزايش چشمگير ترشحات واژن

ترشحات واژن به طور چشمگيري در هفته سي و هشتم بارداري افزايش پيدا مي‌كند. در صورتي كه ترشحات واژن بدون رنگ و بو باشد اين موضوع طبيعي است، اما در صورتي كه ترشحات با رنگ عجيب و با بوي خاص و همراه با خارش و سوزش واژن باشد؛ بهتر است براي جلوگيري از بروز عفونت در بارداري به پزشك مراجعه شود.

2.افزايش سايز سينه و ترشح مايع زرد رنگ

در هفته سي و هشتم بارداري سينه‌ها بسيار بزرگ‌تر از قبل شده‌اند و دليل آن نيز اين است كه براي شيردهي به نوزاد آماده مي‌شوند. همين‌طور ممكن است افزايش سايز سينه‌ها با ترشح مايع زرد رنگي همراه باشد كه طبيعي است و بانوان باردار مي‌توانند از پدهاي بهداشتي براي كنترل آن استفاده كنند.

3.درد در كشاله ران و ساق پا

در هفته سي و هشتم بارداري جنين به سمت لگن و قسمت پاييني رحم كرده است و آماده براي ورود به كانال زايمان مي‌باشد. قرار گرفتن جنين در چنين وضعيتي باعث ايجاد درد در ناحيه كشاله ران، لگن، زيرشكم و ساق پاي مادر باردار مي‌شود. بسياري از زنان باردار در هفته‌هاي پاياني بارداري خود دچار ورم پا نيز مي‌شوند كه تا حدي طبيعي است اما بروز ناگهاني و در حالت شديد آن نيازمند مراجعه فوري به پزشك مي‌باشد.

4.كم شدن حركت‌هاي جنين در شكم

به دليل اينكه جنين در هفته سي و هشتم بارداري رشد كرده و وزن گرفته است؛ فضاي زيادي را داخل رحم مادر اشغال مي‌كند. همين موضوع باعث مي شود كه حركات او در داخل شكم كمتر از گذشته شود. اما بهتر است مادر تعداد حركات جنين را در يك ساعت بشمارد و بي حركتي جنين را جدي بگيرد و با پزشك مشورت كند.

5.تكرر ادرار در هفته سي و هشتم بارداري

در هفته سي و هشتم بارداري ضمن اينكه جنين به اندازه كافي رشد كرده و بزرگ شده است؛ تغيير وضعيت نيز داده و سر او در ناحيه لگن قرار گرفته است. همين تغيير وضعيت جنين باعث تحت فشار قرار گرفتن بيش از اندازه مثانه مي‌شود و سبب تكرر ادرار در مادر مي‌گردد. با اين حال بهتر است بانوان باردار مرتب آب بنوشند و براي جلوگيري از تكرر ادرار و مشكلات گوارشي از خوردن نوشيدني‌هاي كافئين‌دار و غذاهاي ممنوع در دوران بارداري بپرهيزند.

6.انقباض‌هاي شديد رحم

بدن آمادگي خود را براي زايمان با انقباضات شديد رحم نشان مي‎‌دهد. اين انقباضات شديد در ناحيه زير شكم و رحم طبيعي است و با يك تغيير وضعيت و كمي پياده‌روي از بين مي‌رود. اما ادامه‌دار بودن آن مي‌تواند باعث زايمان زودتر از موعد مقرر شود كه بهتر است بانوان باردار با تجربه آن به پزشك مراجعه كنند.

7. احساس درد پريودي

برخي از زنان با ورود به هفته سي و هشتم بارداري احساس درد پريودي دارند. داشتن احساس درد پريودي به معناي فرارسيدن وقت زايمان است. معمولا اين دردها به صورت خفيف شروع مي‌شوند و كم كم تشديد پيدا مي‌كنند. در صورتي كه احساس درد پريودي با ديگر موارد همچون خونريزي، پاره شدن كيسه‌ آب و … همراه باشد يعني مادر بايد جهت زايمان به بيمارستان مراجعه كند.

8.اسهال در هفته سي و هشتم بارداري

اسهال در هفته سي و هشتم بارداري اگر به دليل مسموميت غذايي نباشد، خبر از زايمان جنين مي‌دهد. در صورتي كه اسهال همزمان با انقباضات رحمي، خونريزي، درد شديد در قسمت زيرشكم و … همراه باشد؛ نشان دهنده اين است كه بدن مادر براي زايمان آماده است.

9.خونريزي

از ديگر علائم كه در هفته سي و هشتم بارداري بروز پيدا مي‌كند، خونريزي است. اما خونريزي طي اين هفته مي‌تواند به دلايل مختلفي همچون جدا شدن بخشي و يا تمام جفت از ديواره رحم باشد. بهتر است بانوان باردار در صورت تجربه خونريزي و يا ترشحات حاوي خون سريعا به پزشك مراجعه كنند.

10. اتقباضات بركستون

طي هفته سي و هشتم بارداري مادران انقباضات زيادي را تجربه مي‌كنند. برخي از اين انقباضات حتي هفته هاي قبل نيز نمايان مي‌شود و تا اين هفته ادامه دارد. اين انقباضات در مانند فشرده شدن شكم و كرامپ هاي لگني-شكمي است. براي آمادگي بدن جهت زايمان انقباض صورت مي‌گيرد و اغلب به طور نامنظمي رخ مي‌دهد. اين انقباضات درد ندارد و با تغيير حالت بر طرف مي‌شود.

11. تهوع

حالت هاي خفيف تهوع در هفته سي و هشتم بارداري نمايان مي‌شود. اين حالت ها نشان از زايمان نيز مي‌باشد. سعي كنيد تا وعده هاي غذايي را كم حجم تر كنيد و تعداد ميان وعده هاي خود را افزايش دهيد. از غذاهايي مانند موز، نان تست و برنج استفاده كنيد.

12. تورم در پاها

برخي اندام ها مانند پا در هفته سي و هشتم بارداري دچار تورم مي‌شود. سعي كنيد براي كاهش تورم پاها به خود استراحت دهيد و مصرف آب را افزايش دهيد. از لباس ها و كفش هاي راحتي براي كاهش ورم پا استفاده كنيد.

وضعيت جنين در هفته سي و هشتم بارداري

طي هفته سي و هشتم بارداري جنين وزن‌گيري خوبي داشته است و متناسب با ژنتيك و ديگر عوامل حالا داراي وزني بين دو كيلو و 700 گرم الي سه كيلو و 400 گرم مي‌باشد. قد او نيز بين 48 تا 51 سانتي‌متر رشد كرده است.

اندام‌هاي جنين به طور كامل رشد كرده‌اند، اما همچنان رشد مغز و ريه‌ها ادامه دارد كه البته تا پس از تولد او نيز متوقف نخواهد شد. بخش زيادي از غضروف‌هاي جنين تبديل به استخوان شده است و او مي‌تواند آرنج و زانوهاي خود را به راحتي خم كند و شايد با فشار بيشتري به شكم مادر لگد بزند. جنين طي هفته سي و هشتم بارداري مايع آمينيوتيك را مي‌بلعد و به همين دليل ممكن است سكسه‌هاي بسياري داشته است كه مادر آن‌ها به صورت انقباض حس مي‌كند. بد نيست بدانيد كه هم اكنون حنجره جنين نيز براي توليد انواع صداها آماده شده است. براي آشنايي بيشتر با بايدها و نبايدهاي سه ماه سوم بارداري كليك كنيد.

تغذيه مادر در هفته سي و هشتم بارداري

بانوان باردار بايد طي هفته سي و هشتم بارداري براي افزايش شير خود، رساندن مواد مغذي به جنين و همينطور كسب آمادگي جهت زايمان بيش از گذشته به تغذيه خود توجه داشته باشند. مصرف لبنيات شامل ماست، شير و گوشت شامل گوشت قرمز، سفيد و ماهي و همينطور انواع حبوبات، تخم مرغ، ميوه‌ها، سبزيجات و … طي اين هفته توصيه مي‌شود. همينطور بهتر است با پزشك مشورت كنيد و از برخي ويتامين‌ها و مكمل‌ها همچون كلسيم، فوليك اسيد، يد و … نيز استفاده نماييد.

طي هفته سي و هشتم بارداري و با پايين آمدن جنين، شايد ورزش كردن سخت به نطر برسد. به همين دليل بهتر است مادران باردار بدون داشتن دغدغه براي تناسب اندام، طي اين هفته‌ها فقط استراحت كنند؛ چراكه پس از زايمان وقت كافي براي ورزش كردن و رسيدن به اندام ايده‌آل وجود دارد.

خود مراقبتي در هفته سي و هشتم بارداري

در هفته سي و هشتم بارداري كه هفته هاي زايمان است بايد به نكاتي براي خود مراقبتي دقت كنيد. در ادامه به نكاتي در اين باب اشاره كرده‌ايم.

1. توجه به انقباضات

بايد به انقباضاتي كه در بدن رخ مي‌دهد دقت داشته باشيد. در هفته سي و هشتم بارداري انقباضات سراسر بدن مادر را مي‌گيرد و بايد به ريتم و تعداد آن دقت كرد. اگر همراه با درد و ادامه دار بود حتما به پزشك مراجعه كنيد.

2. كاهش خارش شكم

خارش شكم يكي از علائم در هفته سي و هشتم بارداري است. اين خارش مادران را اذيت مي‌كند. با مشورت پزشك به شكم خود آبرسان و مرطوب كننده هاي ايمن بزنيد تا شدت خارش ها كاهش يابد.

3. پياده روي

استفاده از هواي تازه و پياده روي در طبيعت به گردش خون مادر كمك مي‌كند. قدم زدن در طبيعت و استشمام هواي تازه به طوركل براي مادر و جنين مفيد است.

4. استفاده از رايحه اسطوخودوس

در هفته سي و هشتم بارداري اختلالات خواب با مادران همراه است. براي درمان اين اختلالات و دريافت آرامش از رايحه اسطوخودوس استفاده كنيد تا برخي علائم بر طرف شوند.

علائم خطرناك در هفته سي و هشتم بارداري

مادران باردار با نزديك شدن به زمان زايمان بايد به هر گونه علائم در خود توجه داشته باشند و سريعا به پزشك مراجعه نمايند. در ادامه به علائم هشدار دهنده و خطرناك در هفته سي و هشتم بارداري اشاره كرده‌ايم.

  • خونريزي واژينال و يا ترشحات حاوي خون
  • تنگي نفس شديد
  • پــاره شدن كيسه آب در اثر خروح مايعي بي‌رنگ و بي‌بو از واژن
  • تورم ناگهاني و شديد در ناحيه پاها، دست ها و صورت
  • سردردهاي شديد
  • مشكلات در بينايي همچون تار شدن ديد
  • درد شديد در بالاي شكم

مراقبت پزشكي در هفته سي و هشتم بارداري

در هفته سي و هشتم بارداري بايد وضعيت جسماني مادر و جنين بررسي شود. و ميزان آمادگي مادر براي بارداري سنجيده مي‌شود. اين مراقبت هاي پزشكي در دسته هاي زير صورت مي‌گيرد.

  • اندازه گيري رحم
  • فشار خون
  • سونوگرافي
  • تست بدون استرس
  • بررسي سلامت جنين
  • بررسي سلامت مادر

بايد ها در هفته سي و هشتم بارداري

در هفته سي و هشتم بارداري بايد براي زايمان خوب هرگونه استرس و اضطراب را از خود دور كنيد. هر روز براي آرام سازي عضلات ساعاتي را مشخص كنيد. براي افزايش تمركز مطالعه داشته باشيد، روش ها و تكنيك هاي آرام سازي را آموزش ببينيد.

نبايد ها در هفته سي و هشتم بارداري

در هفته سي و هشتم بارداري مادر به شدت سنگين شده است و بايد با دقت در موقعيت هاي مختلف قرار بگيرد. به هيج وجه روي شكم نخوابيد زيرا به رگ هاي بدن فشار وارد مي‌شود و جريان خون مختل مي‌شود. و از تردد در محل هاي شلوغ خودداري كنيد.

سخني با پدران

طي هفته سي و هشتم بارداري، بانوان باردار به علت تغييرات هورموني دچار تغييرات خلق و خو مي‌شوند. تا حدي كه اين تغييرات مي‌تواند منجر به بروز افسردگي در آن‌ها شود. تغييرات ظاهري‌شان نيز مي‌تواند اين مسئله را تشديد كند. بهتر است شما به عنوان همسر و پدر فرزندي كه در راه است، همواره در كنار همسرتان باشيد و احساسات مثبت را در او ايجاد كنيد. حمايت و تسلي دادن‌هاي شما به عنوان پدر مي‌تواند به همسرتان كمك كند تا شرايط سخت بارداري را فراموش كند و در نهايت زايمان خوبي را تجربه كند.

سخن آخر

بانوان باردار براي اينكه بتوانند آخرين ماه از دوران بارداري خود را به خوبي پشت سر بگذارند و زودتر از زماني كه پزشك تعيين كرده است زايمان نكنند؛ بايد هر گونه استرس و اضطراب را از خود دور كنند. در صورتي كه شما نيز در هفته سي و هشتم بارداري دچار استرس و اضطراب شده‌ايد، بهتر است با استفاده از تكنيك‌هاي افزايش تمركز، تكنيك‌هاي آرام سازي و … اين احساسات منفي را از خود دور كنيد. در صورتي كه احساس مي‌كنيد در اين زمينه نيازمند راهنمايي‌هاي بيشتري هستيد، با مركز تخصصي ني ني مايند تماس حاصل بفرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه هفته سي و هشتم بارداري مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

سوالات متداول

علائم هشدار دهنده هفته سي و هشتم بارداري شامل چه مواردي است؟

از برخي علائم هشدار دهنده هفته سي و هشتم بارداري مي‌توان به خونريزي واژينال و يا ترشحات حاوي خون، تنگي نفس شديد، پــاره شدن كيسه‌ي آب، تورم ناگهاني و شديد در ناحيه پاها، دست ها و صورت، سردردهاي شديد، مشكلات در بينايي همچون تار شدن ديد، درد شديد در بالاي شكم و … اشاره كرد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: هفته سي و هشتم بارداري

امتیاز:
بازدید:
برچسب: هفته سي و هشتم بارداري،
موضوع:
[ ۳ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۲۹:۱۹ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی