نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

هفته چهلم بارداري جنين به طور كامل رشد كرده و قد و وزن او در شرايط مطلوبي قرار دارد و احتمالا در همين روزها به دنيا مي‌آيد. بنابراين مادر بايد آمادگي كافي براي تولد فرزندش داشته باشد. استراحت و تغذيه ضمن اينكه توانايي مادر را براي زايمان افزايش مي‌دهد، باعث توليد شير بيشتر براي نوزاد نيز مي‌گردد. علائم و نشانه‌هايي كه مادر تجربه مي‌كند، مي‌تواند نشان دهنده فرارسيدن زمان زايمان باشد كه اطلاع از اين تغييرات و علائم مادر و جنين در نهايت سبب حفظ سلامتي مادر و فرزند مي‌شود. براي اينكه بتوانيد اطلاعات كافي جهت زايمان فرزند خود در هفته چهلم بارداري كسب كنيد؛

منبع: هفته چهلم بارداري | درد هاي هفته 40 ام حاملگي

هفته چهلم بارداري

در هفته چهلم بارداري جنين حدودا 52 سانتي متر قد و 3 كيلو و 300 گرم وزن دارد. در اين هفته ناخن ها و موهاي جنين در حال رشد است و تمامي استخوان هاي او سفت شده است. اما استخوان هاي جمجمه جنين هنوز در اين هفته از بارداري جدا از يكديگر است. به اين دليل كه هنگام زايمان جنين به راحتي عبور كند. موهاي كركي بدن جنين را كمتر پوشانده است و پوست نوزاد بسيار نرم و صاف مي‌باشد.

هنگام تولد در هفته چهلم بارداري شايد جنين به رنگ آبي باشد كه جاي نگراني نيست و به تدريج درست مي‌شود. بينايي نوزاد در اين هفته تكامل يافته است و قادر به ديد تا 3 سانتي متري خود مي‌باشد.

عوارض هفته چهلم بارداري

تمامي خانم ها در ماه هاي مختلف بارداري با عوارضي روبرو خواهند شد كه شبيه به يكديگر نيستند. اما به طور معمول عوارض در هفته چهلم بارداري شامل موارد زير مي‌شود.

  • انقباضات رحمي
  • تغييرات خلق و خو
  • اختلالات خواب
  • ترشح پستان ها
  • گرفتگي عضلات پا
  • تورم پا
  • تكرر ادرار
  • نفخ
  • خستگي
  • كمر درد

وضعيت بدن مادر در هفته چهلم بارداري

پس از هفته سي وهشتم‌بارداري، پزشك زمان احتمالي زايمان را مشخص مي‌كند اما تعداد كمي از نوزادان در بازه زماني تعيين شده متولد مي‌شوند و احتمال دارد زودتر و يا ديرتر از تاريخ تعيين شده فرآيند زايمان اتفاق بيفتد. بسياري از زنان با ورود به هفته چهلم بارداري و نداشتن نشانه‌هاي زايمان نگران مي‌شوند و دچار تنش‌هاي رواني همچون استرس مي‌گردند.

در صورتي كه جاي نگراني نيست و زايمان كردن تا دو هفته بعد نيز طبيعي است. ممكن است طي اين هفته پزشك تصميمات جديد اتخاذ كند و زايمان به روش‌هاي ديگري همچون سزارين و يا القاي درد انجام شود.

نشانه‌هاي زايمان در هفته چهلم بارداري

با ورود به هفته چهلم بارداري هر لحظه امكان دارد دردهاي زايمان شروع شده و جنين به دنيا آيد. در ادامه به منظور راهنمايي بانوان باردار به نشانه‌هاي زايمان در هفته چهلم بارداري اشاره كرده‌ايم.

1.ورود جنين به منطقه لگن

طي هفته چهلم بارداري، جنين به سمت پايين رحم حركت كرده و وارد قسمت لگن مادر مي‌شود تا بتواند به راحتي وارد كانال زايمان شود. طبيعي است وارد شدن جنين به اين قسمت سبب ايجاد درد در ناحيه لگن، پايين شكم، كمر و پاها شود. در صورتي كه جنين سر خود را در اين ناحيه تكان دهد باعث ايجاد دردهاي سريع و تيز در لگن مادر خواهد شد.

2.افزايش انقباض‌ها

اولين نشانه شروع زايمان، انقباض‌هاي شديد در ناحيه رحم است كه در صورت مداوم و شديد بودن به معناي شروع زايمان مي‌باشد. درصورتي كه انقباض‌ها و دردهايي طولاني را در هفته چهلم بارداري تجربه مي‌كنيد بهتر است ضمن تماس با پزشك، سريعا به بيمارستان مراجعه نماييد.

3.ترشحات واژن

مادر در اين هفته چهلم بارداري انقباض‌هاي شديد رحمي را همراه با پاره شدن كيسه‌ي آب تجربه مي‌كند. همين موضوع سبب افزايش ترشحات واژن مي‌شود كه معمولا اين ترشحات آبكي و رقيق هستند و حالت چسبنده دارند. در صورتي كه خونريزي و يا ترشحات حاوي خون را تجربه مي‌كنيد بهتر است با پزشك خود صحبت كنيد.

4.پاره شدن كيسه آب‎

حدود 15 درصد از زنان به عنوان شروع فرآيند زايمان، پاره شدن كيسه‌ي آب در هفته چهلم بارداري را تجربه مي‌كنند. حتي ممكن است اين شرايط در حالتي ايجاد شود كه مادر هيچ گونه درد و انقباض در ناحيه رحم نداشته باشد. به هرحال اين مورد نيز از نشانه‌هاي زايمان است و مادر سريعا بايد به پزشك مراجعه كند.

پاره شدن كيسه‌ي آب كه با ترشحات رقيق واژن همراه است در واقع به معناي پاره شدن كيسه آمنيوتيك مي‌باشد كه جنين به مدت سن بارداري در آن قرار داشته است. پس از اين فرآيند جنين كم كم وارد كانال زايمان مي‌شود، اما نگران نباشيد به اين زودي به دنيا نمي‌آيد و شما مي‌توانيد سريعا به بيمارستان مراجعه كنيد.

وضعيت جنين در هفته چهلم بارداري

جنين طي هفته چهلم بارداري رشد خود را كامل كرده است و با جذب چربي، حالا وزن او حدودا به سه كيلو و پانصد گرم رسيده است. همينطور قد او نيز بين 50 تا 60 سانتي‌متر رشد كرده است.

موها و ناخن‌هاي جنين نيز در هفته چهلم بارداري به رشد خود ادامه مي‌دهند و استخوان‌هاي او تا حدي سفت شده‌اند. استخوان جمجمه براي اين اينكه بتواند از كانال زايمان عبور كند به طور كامل محكم نشده است و اين نرمي پس از تولد نيز باقي مي‌ماند و به تدريج سفت مي‌شود. وضعيت ضربان قلب و سلامتي جنين طي اين هفته مرتبا توسط پزشك بررسي مي‌گردد.

درصورتي كه مادر طي هفته چهلم بارداري زايمان نكند، پزشك جهت بررسي سلامتي جنين انجام يك آزمايش را براي او تجويز مي‌كند كه حركات، تنفس، تون عضلات جنين و حجم مايع آمنيوتيك را بررسي مي‌نمايد. پس از اين هفته مادر براي زايمان كردن دو هفته ديگر فرصت دارد.

تغذيه مادر در هفته چهلم بارداري

براي كسب انرژي كافي جهت زايمان در هفته چهلم بارداري و همينطور شيردهي به نوزاد تازه متولد شده، بايد تغذيه مناسبي داشته باشيد. سعي كنيد در اين دوران از سبزيجات و ميوه‌هاي تازه به اندازه كافي مصرف نماييد و موادغذايي سالم و انرژي‌زا را در رژيم غذايي خود بگنجانيد.

بايدها در هفته چهلم بارداري

  1. در هفته چهلم بارداري استراحت بايد اولويت مادر باشد.
  2. مايعات فراوان بخوريد.
  3. در اين هفته مرخصي شغلي داشته باشيد و در خانه استراحت كنيد تا انرژي براي روز زايمان را داشته باشيد.
  4. به مشاهده فيلم هاي مورد علاقه خود بپردازيد. مطالعه رمان و مجله را فراموش نكنيد.
  5. در هفته چهلم بارداري كه نزديك به زايمان هستيد از مادران با شيردهي موفق راهنمايي بگيريد.
  6. براي زايمان راحت پياده روي كنيد. مسير پياده روي را كوتاه در نظر بگيريد.
  7. براي زايمان لباس هاي نوزاد خود را آماده كنيد.

نبايدها در هفته چهلم بارداري

  1. از انجام فعاليت هاي سنگين اجتناب كنيد.
  2. پس از زايمان به فكر كاهش وزن نباشيد و در رابطه با اين موضوع حتما با پزشك مشورت كنيد.

علائم هشدار در هفته چهلم بارداري

در هفته چهلم بارداري بيش از زمان‌هاي ديگر، مادر بايد به تكان خوردن‌هاي جنين در داخل شكمش توجه داشته باشد و هرگونه فعاليت‌هاي كم و يا بيش از اندازه او را به پزشك گزارش دهد. علاوه بر اين برخي ديگر از علائم در اين هفته از بارداري خطرناك محسوب مي‌شوند و ممكن است سلامتي مادر و جنين را به خطر بياندازند. توجه به اين علائم بسيار مهم است كه در ادامه به آن‌ها اشاره كرده‌ايم :

  • حالت تهوع و استفراغ
  • سردردهاي مداوم و شديد
  • تغييراتي در بينايي
  • تار شدن ديد و يا ديدن جرقه‌هاي روشن
  • احساس درد در ناحيه بالاي شكم
  • تورم ناگهاني بدن

اقدامات لازم در هفته چهلم بارداري

برخي از زنان باردار با وجود گذراندن هفته چهلم بارداري، علائم زايمان را تجربه نمي‌كنند. در واقع به دنيا آمدن جنين طي هفته سي‌وهفتم‌بارداري تا چهل و دوم طبيعي است؛ اما اغلب نوزادان در هفته چهلم به دنيا مي‌آيند. انجام برخي اقدامات مي‌تواند روند شروع نشانه‌هاي زايمان را سرعت ببخشد كه در ادامه به آن‌ها اشاره كرده‌ايم:

  • تحريك نوك سينه : با تحريك نوك سينه در بدن زنان باردار، اكسي توسين آزاد مي‌شود كه سبب انقباضات بدن مي‌گردد و فعاليت‌هاي رحم را تحت تاثير قرار مي‌دهد. بهتر است اگر براي زايمان تحت نظر هستيد اقدام به اينكار كنيد.
  • رابطه جنسي : شايد هفته چهلم بارداري برقراري رابطه جنسي سخت به نظر برسد، اما ارضا شدن به عنوان محرك انقباضات رحمي عمل مي‌كند. همينطور مني نيز حاوي پروستاگلاندين است كه مي‌تواند بدن مادر را براي زايمان آماده كند.
  • پياده‌روي سبك : برخي متخصصان معتقد هستند كه انجام پياده‌روي‌هاي سبك و خوردن چاي برگ تمشك نيز مي‌تواند به عنوان محركي براي شروع زايمان باشد.

تاريخ زايمان در هفته چهلم بارداري

9 ماه حاملگي و رسيدن به هفته چهلم بارداري خسته نباشيد دارد. در اين هفته احتمالا 11 تا 15 كيلو اضافه وزن را تحمل كرده ايد و كاملا براي در آغوش كشيدن فرزند خود آماده هستيد. دردهاي زايمان گاهي طبيعي و برخي اوقات از طريق مصنوعي احساس مي‌شود. اما به طور كل درد زايمان دست خود افراد نيست!

در هفته چهلم بارداري اگر مشكلاتي نداشته باشيد، با تشخيص پزشك ين هفته ديگر منتظر فرزند خواهيد ماند. تاريخ زايمان و تولد فرزند تخميني و متغير است. معمولا پزشكان اجازه گذشت بيش از يك هفته از تاريخ تولد نمي‌دهند. صبور باشيد و به تشخيص پزشك اعتماد كنيد.

سخن آخر

اولين نكته‌اي كه در هفته چهلم بارداري بسيار مطرح است، حفظ آرامش مادر مي‌باشد. چراكه در صورتي كه تحت تاثير عوامل بيروني و يا داخلي تنش‌هاي رواني مادر افزايش پيدا كند؛ مي‌تواند سبب بروز افسردگي يا تاثيرات منفي بر روي جنين شود. نقش همسر در كاهش استرس و افزايش آرامش بانوان باردار بسيار مهم مي‌باشد كه مي‌توانند در اين زمينه از مشاوره‌هاي تخصصي مركز ني ني مايند استفاده كنند.

براي دريافت مشاوره در زمينه هفته چهلم بارداري مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: هفته چهلم بارداري | درد هاي هفته 40 ام حاملگي

امتیاز:
بازدید:
[ ۶ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۱:۲۶:۳۴ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی