نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

گرفتن پستانك از نوزاد و كودك براي بسياري از والدين دردسرساز مي‌شود. پستانك، وسيله‌اي كمكي براي آرام كردن نوزادان به‌حساب مي‌آيد. مادران زيادي از اين وسيله براي كنترل تنش فرزندان خود استفاده مي‌كنند؛ اما گاهي ميزان وابستگي كودك به اين وسيله چنان زياد مي‌شود كه جدا كردن بچه از آن با مشكلات فراواني همراه مي‌گردد؛ بنابراين اكثر مادران ترجيح مي‌دهند زمان و روش مناسب براي ترك به‌موقع فرزند خود از پستانك را بدانند. اين تصميم براي جلوگيري از مشكلات آتي كودك و به‌طوركلي خانواده ضروري در نظر گرفته مي‌شود. در صورتي كه در اين زمينه با مشكل روبه رو شده‌ايد، حتما از مشاوره كودك استفاده نماييد.

گرفتن پستانك از نوزاد و كودك

گرفتن پستانك از نوزاد و كودك با روش هاي مختلفي مانند بد طعم كردن پستانك، پنهان كاري و … وجود دارد. گرفتن پستانك از نوزاد و كودك زمان و سن مشخص به خود را دارد. اما به طور كل تا 1 سالگي استفاده از پستانك جايز است و بيشتر از اين به دهان، دندان و لثه كودك آسيب وارد مي‌شود. سعي كنيد با روش هايي مانند تشويق و هديه كودك را به ترك پستانك مشتاق كنيد. در ادامه در رابطه با روش ها و پيامدهاي پستانك صحبت كرده‌ايم.

آنچه كه بايد درباره گرفتن پستانك از كودك بدانيد

براي گرفتن پستانك از نوزاد و كودك بايد برخي از نكات را به خاطر داشته باشيد. پستانك به كودكان كمك مي‌كند تا استرس روزانه و تنش‌هاي خود را كنترل كنند. مكيدن پستانك براي آن‌ها بسيار دل‌نشين و آرامش‌بخش است. همين امر مي‌تواند باعث شود كه كودكان به پستانك‌هاي خود به‌شدت وابسته شوند. حتي گاهي مشاهده‌شده است كه بچه پستانك خود را به‌عنوان دوست خود خطاب كرده و آن را همه‌جا با خود به همراه مي‌برد.

در كنار اين مسائل، بايد خاطرنشان كرد كه استفاده بيش‌ازاندازه پستانك معايبي را نيز به همراه دارد. براي مثال ممكن است كودك با مشكلاتي در حوزه دندان و لثه روبرو شود. همچنين جدا نشدن كودك از پستانك تا سال‌هاي دبستان مي‌تواند در نحوه برخورد همسالان با وي تأثير گذاشته و باعث مسخره كردن و طرد فرزند شود. به‌علاوه، بر طبق ديدگاه‌هاي روانكاوي، استفاده بيش‌ازحد از پستانك به معني تثبيت وضعيت رواني كودك در مرحله دهاني فرويد است. افرادي كه دچار اين تثبيت‌شده‌اند، مي‌توانند مشكلات رواني و شخصيتي زيادي را از خود در بزرگ‌سالي نشان دهند. بنابراين گرفتن پستانك از نوزاد و كودك بايد در دوره سني مشخصي انجام شود.

بنابراين عده‌اي والدين در خصوص آمادگي فرزندشان در كنار گذاشتن پستانك نگران هستند. به‌طور كلي توصيه مي‌شود كه تحت تأثير واكنش اطرافيان در مورد ترك و گرفتن گرفتن پستانك از نوزاد و كودك عجله بي‌جا نكرده و كودك را تحت‌ فشار ناگهاني قرار ندهيد. اكثر كودكان نمي‌توانند به‌يك‌باره پستانك را از خود جدا كنند؛ بنابراين درصورتي‌كه احساس مي‌كنيد زمان مناسب براي خداحافظي با پستانك فرارسيده است، بهتر است يك رويكرد تدريجي و قاعده‌مند را پيش بگيريد. براي اين كار توصيه مي‌شود از راهنمايي‌هاي مشاورين و روانش شناسان حوزه كودك بهره‌مند شويد.

سن مناسب از پستانك گرفتن كودك چقدر است؟

بهترين سن براي گرفتن پستانك از نوزاد و كودك، سن زير يك سال است، پستانك وسيله خوبي براي سرگرمي كودكان است اما متخصصان معتقدند كه از ۶ماهگي تايك سالگي خوب است كه پستانك را براي هميشه از كودك بگيريد و لذا اين امر باعث‌ مي‌شود كه احتمال عفونت گوش به حداقل ممكن برسد.

راهكار مناسب براي گرفتن پستانك از كودك

راهكارهاي مناسبي براي گرفتن پستانك از نوزاد و كودك وجود دارد كه والدين بايد با تمام دقت به آن توجه داشته باشند. در ادامه در رابطه با اين راهكارها توضيحات مفيدي صورت گرفته است.

مرحله آمادگي

پيش از اقدام به گرفتن پستانك از نوزاد و كودك بايد اقداماتي را انجام دهيد تا فشار رواني كمتري به خود و فرزندتان وارد شود. از جمله اين اقدامات به شرح زير است:

  • به خود يادآوري كنيد كه حتي اگر كودك‌تان در جدا شدن از پستانك خود تأخير هم كرده باشد، هرگز قرار نيست اين رفتار را به‌صورت مادام‌العمر به همراه داشته باشد. اين موضوع باعث مي‌شود قدري از نگراني و اضطراب شما كاسته شود.
  • يك برنامه زماني مناسب براي ترك كردن پستانك انتخاب كنيد. به ياد داشته باشيد جدا شدن كودك از وسيله‌اي كه باعث آرامش او بوده و به آن دل‌بستگي دارد، زمان‌بر و گاهي پراسترس خواهد بود؛ بنابراين زماني را براي اين كار انتخاب كنيد كه كودك و خانواده تحت‌فشار موضوع تنش‌زاي ديگري نباشند.
  • اگر فرزندتان ازنظر سني و عقلي به‌قدري بزرگ ‌شده است كه بتواند درك كند، در مورد اهميت كنار گذاشتن پستانك با او صحبت كنيد.

مرحله اقدام

پس از كسب آمادگي‌هاي پيش از گرفتن پستانك از نوزاد و كودك اقدامات زير را امتحان كنيد:

  • استفاده از پستانك را براي كودك محدود به بعضي مكان و زمان‌هاي خاص كنيد. براي مثال فرزندتان حق دارد فقط به‌عنوان بخشي از روتين خواب شب از پستانك استفاده كند.
  • در مورد موقعيت‌هايي كه كودك را مجبور به ترك پستانك كرده‌ايد، روشي جايگزين براي كاهش تنش و استرس او معرفي كنيد. براي مثال اگر فرزندتان هنوز خردسال است، مي‌تواند عروسك موردعلاقه خود را بغل كند. همچنين در مورد فرزندان بزرگ‌تر توصيه مي‌شود مهارت‌هاي حل مسئله و كنترل استرس را آموزش ببيند.
  • به‌تدريج بين همان زمان‌ها و مكان‌هاي مورد تأييد خود نيز بكاهيد. مثلاً بعد از چند روز از فرزند خود بخواهيد هر سه شب يك‌بار از پستانك خود براي روتين خواب خود استفاده كند. سپس به‌مرور بر فاصله بين اين روزها بي افزاييد.

مرحله پاياني

در آخرين مرحله از گرفتن پستانك از نوزاد و كودك، هنگامي‌كه فرزندتان توانست طبق روال و برنامه تنظيم‌شده پيش برود و شما روند دل كندن او از پستانك را مشاهده كرديد، لازم است براي تثبيت اين رفتارها و جلوگيري از بازگشت عادت‌هاي قبلي دست به اقداماتي بزنيد:

  • يك جشن كوچك و خانوادگي به مناسبت خداحافظي با پستانك ترتيب ببينيد. لازم است توجه كنيد كه هدف اين جشن تشويق كودك و افزايش اعتمادبه‌نفس او است. اين مهماني بايد فقط شامل اعضايي از خانواده شود كه براي كودك مهم‌اند. درصورتي‌كه تعداد مهمانان زياد شده و افراد غريبه براي كودك را هم شامل شود، ممكن است باعث احساس حقارت كودك شود.
  • يك هديه كوچك براي فرزند خود در نظر بگيريد. توجه كنيد كه ارزش هديه بايد برابر باارزش كار و موفقيت كودك باشد. درنتيجه از تهيه كادوهاي بيش‌ازحد پرارزش خودداري كنيد.
  • حتماً از خانه را از تمام پستانك‌هاي فرزند خود تخليه كنيد. ممكن است كودك‌تان بعد از مدتي يكي از آن‌ها را پيدا كرده و دور از چشم شما به عادت قبلي خود برگردد. در اين حالت گرفتن مجدد از پستانك كودك از سري قبل نيز سخت‌تر خواهد گشت. پ

پيامدهاي نگرفتن پستانك از نوزاد و كودك

  • كودكان 6 تا 12 ماهه مستعد عفونت گوش هستند و اگر مكيدن پستانك در اين دوران ادامه داشته باشد باعث تجمع عفونت و مايعات در گوش مي‌شود.
  • بروز مشكلات دهان، دندان و لثه
  • بروز مشكلات زباني و گفتاري

بهترين راه هاي از پستانك گرفتن كودك چيست؟

روش هاي گوناگوني براي گرفتن پستانك از نوزاد و كودك وجود دارد كه بسته به شرايط مادر و كودك دارد. اما به طور كلي براي گرفتن پستانك از نوزاد و كودك بايد اصولي را پيش برد و به نكات زير توجه كرد.

1. زمان مناسب را در نظر بگيريد

اولين قدم براي گرفتن پستانك از نوزاد و كودك، انتخاب زمان مناسب است. بهتر است حداكثر تا قبل از دوسالگي پستانك را از كودك خود بگيريد تا از مشكلات دهان و دندان جلوگيري شود. زمان بندي دقيق مي‌تواند باعث جلوگيري از مشكلات كودك شود. اگر كودك مدت زيادي از پستانك استفاده كند در طول رشد دندان‌ها مي‌تواند مسير كج شدن را در پي داشته باشند.

2. به مرور زمان پستانك را از كودك خود بگيريد

براي گرفتن پستانك از نوزاد و كودك، بايد به تدريج اين كار را انجام دهيد. از نوزادي تا كودكي پستانك همراه كودك بوده است بنابراين نمي‌توانيد يك دفعه از كودك پستانك را بگيريد‌. هنگامي كه كودك از شما پستانك خواست حواس او را به محرك ديگري پرت كنيد تا پستانك را فراموش كند. مي‌توانيد فقط در زمان استراحت پستانك را به كودك بدهيد و بعد از مدتي حتي در زمان استراحت پستانك را حذف كنيد.

3. پستانك را از كودك دور كنيد

سعي كنيد تا براي گرفتن پستانك از نوزاد و كودك، پستانك را از كودك دور كنيد. مي‌توانيد پستانك را دور بيندازيد يا اگر از خويشاوندان تان نوزادي دارد يك پستانك براي او تهيه كنيد و هنگامي كه پستانك را مي‌دهيد بگوييد پستانك براي نوزادان است. اين تصور را به كودك بدهيد كه او ديگر بزرگ شده و نمي‌تواند پستانك همانند نوزادن استفاده كند.

4. مزه پستانك را عوض كنيد

يكي از روش هاي گرفتن پستانك از نوزاد و كودك، تعويض مزه پستانك است. مي‌توانيد با عوض كردن مزه پستانك آن را بد طعم كنيد و هنگامي كه كودك پستانك را در دهان خود ببرد متوجه مزه بد آن خواهد شد و با تكرار اين كار و يادآوري مزه بد آن ديگر از شما درخواست پستانك نخواهد كرد. همچنين مي‌توانيد با تهيه مواد مخصوص از داروخانه اين كار را انجام دهيد.

5. پاداش را فراموش نكنيد

براي گرفتن پستانك از نوزاد و كودك، پاداش و تشويق كودك را فراموش نكنيد. به كودك بگوييد كه اگر او پستانك را در دفعات كمي از شما بخواهد به او پاداش هاي كوچكي مي‌دهيد. با اين كار كودك براي گرفتن پاداش‌هاي بيشتر دفعات گرفتن پستانك را كم مي‌كند و بعد از مدتي پستانك را فراموش خواهد كرد‌.

6. اسباب بازي را جايگزين پستانك كنيد

يكي از روش هاي گرفتن پستانك از نوزاد و كودك، جايگزيني اسباب بازي است. براي انجام اين كار مي‌توانيد يكي از راه‌ها را انجام دهيد. مي‌توانيد پستانك را از كودك خود بگيريد و آن را با دادن يك اسباب بازي مورد علاقه عوض كنيد. راه ديگر آن اين است كه مي‌توانيد به همراه كودك تمام پستانك‌ها را جمع كنيد و آن را به فروشگاه اسباب بازي ببريد و به او بگوييد اگر پستانك‌هاي خود را به فروشنده بدهي ميتواني يكي از اسباب بازي‌هاي مورد علاقه‌ات را بخري‌.

7. داستان سازي كنيد

براي گرفتن پستانك از نوزاد و كودك، به كودك توضيح دهيد كه براي هر چيزي فرشته‌اي وجود دارد. مثلا براي دندان درآوردن يه فرشته مهربون است و براي پستانك هم يك فرشته كه پستانك را همراه خودش مي‌برد زيرا مي‌داند تو بزرگ شدي. علاوه بر اين مي‌توانيد پستانك را به بادكنك ببنديد و رها كنيد و بگوييد اين بادكنك پستانك را به فرشته مي‌رساند.

8. جايگزين شي براي تسكين درد

يكي از روش هاي گرفتن پستانك از نوزاد و كودك، جايگزيني است. كودكان معمولا در سنين بالاي 1 سال براي تسكين دردهاي خود از پستانك استفاده مي‌كنند. از روش ها و وسايل ديگري براي كاهش و تسكين درد استفاده كنيد اما هرگز اجازه استفاده از پستانك ندهيد.

9. پستانك را گم كنيد

از موثر ترين روش ها براي گرفتن پستانك از نوزاد و كودك، گم كردن آن است. زماني كه به صورت يهويي پستانك را گم كنيد و از دسترس كودك دور شود، به تدريج به نبود پستانك عادت مي‌كند و سراغي از آن نخواهد گرفت. اين روش ها بارها و بارها امتحان كنيد تا به جواب مناسبي برسيد.

كلام آخر

روش هاي متفاوتي براي گرفتن پستانك از نوزاد و كودك وجود دارد كه بنا به خواست والدين انتخاب مي‌شود. اما معمولا والدين با گريه هاي كودك از گرفتن پستانك پشيمان مي‌شوند و دوباره به او پستانك را باز مي‌گردانند. براي سلامتي فرزند خود بايد اين روش ها را با استواري ادامه دهيد تا سلامت كودكتان به خطر نيوفتد. گرفتن پستانك از نوزاد و كودك نيازمند صبر و حوصله فراواني است كه با كمك روانشناس بيشتر هم مي‌شود. روانشناسان با ارائه راهكارها و روش هاي مناسب به والدين در اين زمينه كمك خواهند كرد. مركز مشاوره ني ني مايند به صورت تلفني و حضوري به شما عزيزان خدمات ارائه مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر روي لينك زير كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه گرفتن پستانك از نوزاد و كودك مي‌توانيد در ساعت از روز براي مشاوره كودك تلفني از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي تماس حاصل نماييد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: گرفتن پستانك از نوزاد و كودك | زمان گرفتن پستانك

امتیاز:
بازدید:
[ ۹ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۸:۵۶:۱۴ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی