نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

درد بعد از زايمان، به درد در ناحيه رحم شناخته مي‌شود. گرفتگي‌هاي عضلاني كه اغلب به‌عنوان “پس درد هاي بعد از زايمان ” شناخته مي‌شود. اغلب باعث ناراحتي‌هايي براي مادران مي‌گردد. علت اين قبيل دردها، انقباضات رحم براي بازگشت به‌اندازه و موقعيت قبل از بارداري است. اگرچه اين فرايند، بخشي از روند بهبود مادر در نظر گرفته مي‌شود، اما آگاهي از دلايل خاص آن و روش‌هاي كاهش و كنترل درد باعث مي‌شود زنان با آرامش بيشتري مرحله نقاهت خود را طي كنند. همچنين، آشنايي با مواردي كه نيازمند مراجعه به پزشك است نيز ضروري است.

منبع: درد بعد از زايمان

درد بعد از زايمان

درد بعد از زايمان براي اغلب مادراني كه بارداري اول داشته اند به وجود مي‌آيد. دردهاي بعد از زايمان خفيف و كوتاه مدت است. اما اين درد ها پس از زايمان دوم شدت بيشتري خواهد داشت. معمولا هرچه بارداري قبلي بيشتر باشد، درد شديد تر مي‌شود. شدت درد به اين صورت است كه رحم مادران در بارداري اول بهتر و محكم تر است. به مرور زمان و طي بارداري ها رحم ضعيف تر مي‌شود. شير به نوزاد اين درد ها را بيشتر و شديد تر مي‌كند. به اين دليل كه مكيدن سينه مادر باعث ترشح اكسي توسين و انقباض خواهد شد.

درد بعد از زايمان | دلايل پس درد و گرفتگي رحم

درد بعد از زايمان اغلب براي مادراني كه بارداري اول را تجربه كرده‌اند، خفيف است و مدت زيادي طول نمي‌كشد، اما پس از زايمان دوم احتمالا بيشتر مي‌شود و معمولاً با هر بارداري، از بارداري قبلي شديدتر مي‌شود. به اين دليل كه خانم‌ها در بارداري اول ماهيچه‌هاي رحم بهتري دارند و بنابراين رحم بيشتر تمايل به جمع شدن و باقي ماندن در حالت منقبض دارد. ورزش نكردن مادر در بين بارداري اول و دوم باعث مي‌شود تا رحم نتواند به توانمندي اوليه خود برگردد و درنتيجه، با هر بار زايمان، بر شدت پس‌دردها افزوده مي‌شود.

شير دادن به نوزاد نيز مي‌تواند درد بعد از زايمان را ايجاد يا آن‌ها را شديدتر كند، زيرا مكيدن سينۀ مادر توسط نوزاد باعث آزاد شدن هورمون اكسي‌توسين مي‌شود. اين هورمون نيز به‌نوبه خود باعث انقباض‌هاي ماهيچه‌اي در رحم خواهد شد. البته لازم به ذكر است كه اين انقباضات بايد به‌عنوان نكته‌اي خوب و مثبت در نظر گرفته شود، چراكه آن‌ها معمولاً به كاهش خون‌ريزي پس از زايمان كمك مي‌كند و به طور طبيعي به همين دليل بدن آن‌ها را ايجاد مي‌كند.

درد بعد از زايمان | تسكين پس درد ناشي از جمع شدن رحم

نكاتي درزمينهٔ فرايند پس از زايمان وجود دارد كه مي‌تواند در داشتن درد بعد از زايمان خفيف‌تر موثر واقع شود. برخي از اين موارد به شرح زير است:

  • جلوگيري از پر شدن مثانه، زيرا مثانه پر باعث مي‌شود رحم فضاي كافي براي انقباضات خود را از دست بدهد. درنتيجه بر شدت درد بعد از زايمان افزوده مي‌شود.
  • دفع ادرار راهي براي تسكين درد بعد از زايمان. حتي به مقدار كم را هم انجام دهيد، حتي اگر نيازي به آن حس نمي‌كنيد.
  • خوابيدن به‌صورت دمر، درحالي‌كه يك بالش زير شكم قرار دارد به برخي از خانم‌ها براي درد بعد از زايمان كمك مي‌كند.
  • ماساژ ملايم و آرام پايين شكم به درد بعد از زايمان برخي از مادران كمك مي‌كند.
  • استفاده از كيسه آب گرم در قسمت‌هاي پايين شكم و كمر نيز براي درد بعد از زايمان برخي مادران مؤثر گزارش‌شده است.
  • مصرف ايبوپروفن مي‌تواند در كاهش پس درد بعد از زايمان مؤثر باشد. اما بايد توجه داشته باشيد كه قبل از مصرف دارو لازم است به اجازه پزشك خود را داشته باشيد.

درد بعد از زايمان و زماني كه بايد به متخصص مراجعه شود

همان‌طور كه گفته شد، اكثر گرفتگي‌هاي رحمي و درد بعد از زايمان ناشي از آن‌ها طبيعي بوده. و روال عادي بهبود تازه مادران محسوب مي‌گردد. با اين‌ حال گاهي ممكن است دردهاي غيرطبيعي گزارش شود كه مي‌تواند علل ديگري داشته باشد. ازجمله اين دلايل درد بعد از زايمان به شرح زير است:

  • عفونت‌هاي داخل رحمي يا عفونت در محل بخيه‌ها
  • بروز مشكلاتي در رحم و عملكرد آن‌كه باعث ادامه يافتن خون‌ريزي و انقباضات رحم مي‌شود.
  • مشكلات هورموني و عدم رسيدن به تعادل آن‌ها كه نيازمند مراجعه به پزشك و متخصص است.

بنابراين در صورت مشاهده علائم زير، لازم است با پزشك خود مشورت كنيد. و در صورت نياز اقدام به پيگيري و درمان به‌موقع درد بعد از زايمان داشته باشيد:

  • كاهش پيدا نكردن درد بعد از زايمان و ادامه يافتن آن‌ها پس از گذشتن چند روز از زايمان
  • افزايش گرفتگي‌ها و غيرقابل‌تحمل شدن پس‌دردها
  • داشتن رنگ خون غيرطبيعي كه نشان از عفونت و … مي‌دهد (زرد شدن و چركي شدن خون ريزي ها)
  • داشتن مشكلات زمينه‌اي در مادر

اقدامات حمايت‌گرانه براي كاهش پس دردهاي مادران

علاوه بر اينكه تازه مادران با مشكلات جسمي ناشي از فرايند بهبودي و درد بعد از زايمان دست‌وپنجه نرم مي‌كنند، برخي علائم رواني را نيز تجربه مي‌كنند. اين دو عامل همواره بر يكديگر تأثير داشته و مي‌تواند موجب تشديد و تخفيف يكديگر شود. بنابراين توصيه مي‌شود اطرافيان مادر، به‌خصوص اعضاي خانواده وي سعي در درك زن در اين دوران داشته باشند. و خواسته يا ناخواسته، موجب ايجاد فشار رواني در آن‌ها نگردند.

كلام آخر

درد بعد از زايمان دردي بسيار طبيعي و كوتاه مدت است كه تقريبا تمام مادران تجربه خواهند كرد. هرچه زايمان هاي بيشتري را تجربه كرده باشيد درد بيشتري را به دليل تضعيف رحم احساس خواهيد كرد. استرس هاي ناشي از درد بعد از زايمان روان مادران و فرزند را تحت تاثير قرار مي‌دهد. براي كاهش اين استرس ها لازم است تا از روانشناس و مشاورين كمك بگيريد. مركز مشاوره ني ني مايند به صورت تلفني و حضوري به شما عزيزان خدمات ارائه مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر روي لينك زير كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه درد بعد از زايمان مي‌توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در كلينيك كودك ني ني مايند از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

سوالات متداول

آيا درد بعد از زايمان تا هميشه همراه مادر خواهد بود؟

خير، درد بعد از زايمان يكي از طبيعي ترين اعمال است كه بسياري از مادران تجربه خواهند كرد. و در طول كوتاه مدت از بين خواهد رفت.

روش هاي تسكين درد بعد از زايمان به چه صورت است؟

براي اينكه درد بعد از زايمان را تسكين دهيد از روش هاي زير استفاده كنيد.
تخليه ادرار
مصرف ايبوپروفن
كيسه آب گرم
ماساژ
خوابيدن به دمر

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: درد بعد از زايمان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: درد بعد از زايمان،
موضوع:
[ ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ ] [ ۰۵:۵۴:۵۷ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی