نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

چهار دست و پا رفتن كودك يكي از شيرين ترين دوره هاي رشدي كودكان است كه باعث تقويت مهارت‌هاي لازم در زندگي او مي‌شود. اين مرحله بعد از خزيدن و با فاصله زماني تنگاتنگي رخ مي‌دهد. به طور كلي زمان مناسب براي چهار دست و پا رفتن كودك 6 تا 12 ماهگي است.اين عمل باعث تقويت مهارت هاي مورد نياز كودك حتي در بزرگسالي مي‌شود. گاهي برخي كودكان هرگز چهار دست و پا نمي‌روند، ايرادي ندارد اما بهتر است براي تقويت عضلات و كسب مهارت هاي لازم زندگي، اين مرحله طي شود.

منبع: چهار دست و پا رفتن كودك

چهار دست و پا رفتن كودك

چهار دست و پا رفتن كودك اولين حركتي است كه كودك بدون كمك از ديگران جهت حركت انجام مي‌دهد. در ابتدايي ترين حالت چهار دست و پا رفتن، كودك با دست و زانوهايش شروع به حركت مي‌كند. سپس با حركت زانوهايش به جلو و عقب حركت مي‌كند. اين حركت باعث تقويت عضلات جهت راه رفتن خواهد شد.

چهار دست و پا رفتن كودك نقطه اي عطف در مراحل رشدي كودكان است. حتي برخي از كودكان بدون چهار دست و پا رفتن شروع به راه رفتن مي‌كنند. اين مرحله از سن 6 ماهگي تا 12 ماهگي اتفاق مي‌افتد.

زمان چهار دست و پا رفتن كودك

زمان چهار دست و پا رفتن كودك معمولا از 6 تا 12 ماهگي است. اما برخي كودكان در اين دوران از روشي ديگر براي جا به جايي انتخاب مي‌كنند. براي مثال به صورت كشيدن باسن روي زمين با استفاده از دست در پشت و پا در جلو حركت مي‌كنند. گاهي خزيدن روي شكم نيز باعث غلت خوردن روي زمين خواهد شد. در اين دوران نگران نحوه حركت كودك نباشيد، زيرا كودكان به هر شيوه اي كه علاقه داشته باشند حركت را آغار مي‌كنند.

چهار دست و پا رفتن كودك حتي در برخي به هيچ شيوه اي مشاهده نمي‌شود و فقط به صورت ايستادن رخ خواهد داد. ابتدا با بالا كشيدن خود، ايستادن، تكيه بر وسايل خانه و در نهايت راه رفتن اتفاق مي‌افتد. بعضي از آن ها هم براي راه‌رفتن عجله اي ندارند و ممكن است زمان بيشتري به شيوه چهار دست و پا حركت كنند.

تاخير در چهار دست و پا رفتن كودك

اگر تا 9 ماهگي چهار دست و پا رفتن كودك اتفاق نيفتاد بهتر است تا با پزشك و متخصص در ارتباط باشيد. زماني كه كودك علاقه اي به حركت در جهت هيچ كدام از شيوه هاي خزيدن پيدا نكرد به مرور تضعيف عضلات دست و پا رخ مي‌دهد.

پس حتما اين موضوع را با متخصصين در ميان بگذاريد. البته به ياد داشته باشيد كه نوزادان زودرس چند ماه بعد از همسالان خود به اين نقاط عطف دست پيدا خواهند كرد.

اهميت چهار دست و پا رفتن كودك

چهار دست و پا رفتن كودك باعث كسب تجربه خوب در دوران كودكي مي‌شود. اين روش به پرورش عملكرد و توانايي هاي كودك كمك مي‌كند. اين عمل اولين و البته طولاني ترين دوره زماني است كه كودك از طريق دستان وزن خودش را تحمل مي‌كند. در نهايت اين عمل باعث ايجاد قدرت و ثبات در شانه هاي كودك مي‌شود. در ادامه در رابطه با اهميت چهار دست و پا رفتن كودك اشاره كرده ايم.

  • لباس پوشيدن
  • دست خط آينده
  • بازي با اسباب بازي
  • رنگ آميزي
  • تغذيه خود
  • پرورش و تقويت تعادل
  • تقويت سيستم حسي
  • تقويت شناخت
  • كسب مهارت حل مساله
  • كسب مهارت هماهنگي
  • فراهم شدن امكان جستجو
  • آگاهي بدن در محيط
  • آموزش نحوه حركت
  • كمك به هماهنگي سمت چپ و راست بدن
  • درك عميق كودك
  • حركت خطي راست و چپ چشم كودك
  • كمك به حركت روي فرش، چمن، چوب و خاك

فوايد چهار دست و پا رفتن كودك

چهار دست و پا رفتن كودك فوايد بسياري دارد و البته كه باعث تقويت همه جانبه كودكان مي‌شود. 6 تاثير مهم در رشد كودك وجود دارد كه در ادامه توضيح داده‌ايم.

1. درك فضا

اولين فايده چهار دست و پا رفتن كودك كمك به درك فضا است. اين حركت باعث درك فيزيكي و جهت گيري در فضاهاي فيزيكي مي‌شود. درك فضا به كودك كمك مي‌كند تا روش صحيح حركت در مسير را آموزش ببيند. و براي رسيدن به مقصد مسير مناسب تري را انتخاب كند. درك فضا در طول زندگي در جهت مراقبت، جهت يابي و حل مسائل حائز اهميت است.

2. ديد دو چشمي

دومين فايده چهار دست و پا رفتن كودك، ديد دو چشمي است. اين فايده به كودك كمك مي‌كند تا براي تشخيص وسايل مورد علاقه اش كوشا باشد. مثلا اينكه عروسكش دور است يا نزديك. اين توانايي در جهت آموزش چشمان نوزاد هنگام حركت و دست‌يابي به وسايل است. در طول زندگي از ديد دو چشمي براي محاسبه فواصل و درك موقعيت ها استفاده مي‌كنيم.

3. رشد فيزيكي

يكي از فوايد چهار دست و پا رفتن كودك، رشد فيزيكي است. كودكان در جهت اين حركت مهارت هاي زير را آموزش مي‌بينند.

  1. مهارت هاي حركتي ظريف: تقويت عضلات كوچك مانند دست ها و انگشتان شامل اين مهارت مي‌شود. اين مهارت جهت تقويت موارد روبرو است. گرفتن اشياء، نوشتن، بستن دكمه و حركت دهان
  2. مهارت هاي حركتي فاحش: اين مهارت از اهميت بالايي برخوردار است و باعث افزايش قدرت بدني كودك مي‌شود. تا كودك بتواند به كمك بازوها، پاها و كل بدن راه برود و بپرد.
  3. هماهنگي دست و چشم: استفاده از دست و چشم به طور هماهنگ به مهارت هاي نوشتن، ضربه به توپ و … كمك مي‌كند.
  4. تعادل: تعادل نياز فيزيكي است كه از كودكي تا بزرگسالي الزامي است. در نهايت باعث افزايش اعتماد به نفس و توانايي راه رفتن در كودك مي‌شود.

4.اعتماد به نفس

چهار دست و پا رفتن كودك باعث افزايش اعتماد به نفس او مي‌شود. در اين جهت او قدرت تصميم گيري پيدا مي‌كند. زماني كه كودك آغاز به چهار دست و پا رفتن مي‌كند، كارهاي فيزيكي جديد انجام مي‌دهد و با توانايي ها، شكست ها و استعدادهاي خود آشنا مي‌شود. حتي كشف محيط اطراف براي كودك هيجان انگيز است و باعث كسب تجربه براي او مي‌شود.

5. هماهنگي

چهار دست و پا رفتن كودك باعث هماهنگي دو نيمكره چپ و راست مغز مي‌شود. مغز مركز شنوايي، بويايي، حركت و تمامي مهارت هاي مورد نياز افراد است. هرچه كودك زمان بيشتري را به چهار دست و پا بپردازد، بيشتر هماهنگي اتفاق مي‌افتد. تمامي اين مهارت ها بايد رخ دهد تا كودك به درجه هماهنگي برسد.

6. قدرت بدني

قدرت بدني در دسته فوايد چهار دست و پا رفتن كودك قرار دارد. اين قدرت باعث افزايش رشد و استقلال در كودك مي‌‎شود. قدرت بدني كودك افزايش مي‌يابد و كمك به راه رفتن او مي‌كند. هرچه كودك بيشتر چهار دست و پا برود، عضلات محكم تر و بهتري براي راه رفتن پيدا مي‌كند.

آموزش چهار دست و پا رفتن كودك

اكنون كه از اهميت بالاي چهار دست و پا رفتن كودك مطلع شده ايد. اميدواريم در جهت آموزش اين عمل تلاش مي‌كنيد. كودكان با استفاده از برخي آموزش ها و مهارت ها شروع به چهار دست و پا رفتن مي‌كنند. پس سعي كنيد با استفاده از آموزش هاي زير، قبل از راه رفتن كودك را به چهار دست و پا رفتن تشويق كنيد.

1. قرار دادن نوزاد روي شكم

اولين مرحله براي چهار دست و پا رفتن كودك، قرار گيري روي شكم است. اين روش فرصتي مناسب جهت اين عمل است. اين وضعيت به كودك كمك خواهد كرد تا به صورت عقب و جلو حركت كند و احساس بهتري نسبت به چهار دست و پا رفتن داشته باشد. اين حركت فرصت مناسبي را در جهت موارد زير به كودك مي‌دهد.

  • كشيدن بدن
  • بازي با اسباب بازي
  • كشف محيط اطراف
  • بالا و پايين كردن سر
  • تقويت عضلات سر و گردن

2. ايجاد مانع در خانه

براي حركت و آموزش چهار دست و پا رفتن كودك، در خانه موانع ايجاد كنيد. با كمك عروسك و بالشت هاي نرم در مسير حركت نوزاد مانع ايجاد كنيد. با بازي و همراهي كودك او را به سوي حركت از موانع تشويق كنيد.

3. اسباب بازي

يكي از روش هاي تشويق و آموزش چهار دست و پا رفتن كودك، استفاده از اسباب بازي است. اسباب بازي ها محرك زيبا و تشويقي در جهت اين عمل در بازار موجود هست. براي مثال عروسكي را به سمت كودك بگيريد كه علاقه دارد و براي دستيابي به آن تلاش براي حركت مي‌كند.

كلام آخر

چهار دست و پا رفتن كودك مرحله‌اي از رشد است كه فوايد بسياري را به همراه دارد. اين عمل باعث كسب مهارت هاي لازم در جهت زندگي بهتر، ديد دو چشمي، تقويت بدن، هماهنگي و اعتماد به نفس مي‌شود. بهتر است به كودك آموزش دهيد تا در طول زندگي با مشكلات از اين قبيل روبرو نشود.

براي آموزش از مشاورين و روانشناسان كودك كمك بگيريد. مركز مشاوره ني ني مايند به صورت تلفني، آنلاين و حضوري به شما عزيزان خدمات روانشناختي ارائه مي‌دهد. كافي است با شماره هاي درج شده تماس گرفته و از خدمات اين مجموعه استفاده نماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه چهار دست و پا رفتن كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: چهار دست و پا رفتن كودك

امتیاز:
بازدید:
برچسب: چهار دست و پا رفتن كودك،
موضوع:
[ ۱ فروردين ۱۴۰۲ ] [ ۰۷:۲۷:۳۲ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 7
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی