نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

آموزش دستشويي رفتن به كودك يكي از مراحل سخت تربيت براي بسياري از پدر و مادرهاست. شايد بارها با اين صحنه مواجه شده‌ايد كه فرزندتان دستشويي رفتن را فراموش مي‌كند؛ نمي‌تواند خودش را تا رسيدن به دستشويي نگه دارد؛ يا بارها با او براي جدا شدن از پوشك درگير شده باشيد.

اين‌ها شرايطي هستند كه مي‌تواند آموزش دستشويي رفتن به كودك را براي بعضي از والدين تبديل به يك كابوس كند. با همه اين سختي‌ها بايد راه‌حلي براي شرايط پيش‌آمده پيدا كنيد. به همين خاطر بهتر است اطلاعات‌تان را راجع به اين موضوع و راهكارهايي كه براي آموزش دستشويي رفتن وجود دارد، بالاتر ببريد.

منبع: آموزش دستشويي رفتن به كودك

آموزش دستشويي رفتن به كودك

آموزش دستشويي رفتن به كودك همراه با چالش هاي زيادي است. براي آموزش دستشويي رفتن به كودك بايد صبر كافي داشته باشيد. زماني كه كودك به سنين 2 تا 3 سالگي مي‌رسد بايد آموزش دستشويي رفتن به كودك آغاز شود. نحوه آموزش بسيار حائز اهميت است و والدين بايد از روش هاي روانشناسانه استفاده كنند. معمولا با آموزش هاي صحيح كودكان به راحتي آموزش مي‌بينند كه هنگام دستشويي داشتن اعلام كنند و جاي خود را خيس نكنند. روش هاي زيادي جهت اين آموزش وجود دارد كه با كمك از روانشناس كودك مي‌توانيد بهره ببريد.

زمان مناسب براي آموزش دستشويي رفتن به كودك

اولين چيزي كه براي آموزش دستشويي رفتن به كودك بايد حواستان به آن باشد سن فرزندتان است. به‌طور ميانگين بچه‌ها بين 18 تا 24 ماهگي اين قدرت را پيدا مي‌كنند كه بدون استفاده از پوشك دستشويي كنند؛ معمولاً دختران زودتر به اين توانايي مي‌رسند و پسران نياز به آموزش بيشتري دارند.

 

شرايط روحي و جسمي كودك را نيز در نظر بگيريد

يك نكته مهم را جهت آموزش دستشويي رفتن به كودك در نظر داشته باشيد؛ همه كودكان در يك سن مشخص توانايي دستشويي رفتن را پيدا نمي‌كنند. بهتر است بيش از سن كودك به آمادگي جسمي و ذهني آن‌ها براي اين كار توجه داشته باشيد. اما سؤال اينجاست كه از كجا بفهميم فرزندمان آمادگي شروع اين آموزش را دارد؟ براي اين كار بهتر است به نشانه‌هاي زير توجه داشته باشيد:

  • پوشك فرزند شما براي مدتي در حد دو ساعت تميز مي‌ماند.
  • فرزندتان راجع به ادرار و مدفوع چيزهايي مي‌داند
  • در ميان بازي يا هر فعاليت ديگري مي‌بينيد كه كودك ناگهان با ترديد متوقف مي‌شود
  • از پوشيدن پوشك خسته مي‌شوند و دوست دارند آن را دربياورند
  • وقتي احساس دستشويي دارند يا پوشك‌شان را كثيف مي‌كنند به شما مي‌گويند
  • نسبت به اينكه ديگران به دستشويي مي‌روند كنجكاو هستند
  • مي‌توانند شلوار خود را پايين يا بالا بكشند

نشانه هاي آمادگي براي آموزش دستشويي رفتن به كودك

زمان آموزش دستشويي رفتن به كودك در افراد مختلف متفاوت است. اما كودكان در سنين مختلف از خود علائمي نشان مي‌دهند كه زمان مناسب آموزش دستشويي رفتن را متوجه والدين مي‌كنند. در ادامه به نشانه هاي كودكان اشاره كرده ايم.

  • كودك علاقه اي ندارد كه پوشك بپوشد.
  • علاقه به مستقل شدن نشان مي‌دهد.
  • مدت طولاني پوشك خود را كثيف نمي‌كند.

برنامه‌ريزي براي آموزش دستشويي رفتن به كودك

آموزش دستشويي رفتن به كودك بايد بر اساس برنامه اي منظم كه از سوي روانشناس صورت گرفته است انجام شود. در اين بخش از مقاله روش هاي برنامه ريزي براي آموزش دستشويي رفتن به كودك را توضيح داده ايم.

 

1️⃣ آموزش قدم‌به‌قدم

آموزش دستشويي رفتن به كودك سخت است. پس سعي كنيد تا جايي كه مي‌توانيد اين كار را با صبوري و آرامش پيش ببريد. بهترين راه اين است كه دستشويي رفتن را به رفتارهاي كوچك‌تر تقسيم كنيد و هر بار روي آموزش قسمتي از اين موضوع تأكيد كنيد. يادتان باشد كه تا وقتي كودك يك مرحله را به‌خوبي ياد نگرفته سراغ مراحل ديگر آموزش نرويد.

براي مثال براي آموزش دستشويي رفتن به كودك، در اولين قدم يك تشت كوچك براي كودك بخريد و از او بخواهيد در طول روز زماني روي آن بنشيند. بهتر است اين كار را تبديل به يك روال منظم كنيد. مثلاً هرروز صبح وقتي فرزندتان از خواب بيدار مي‌شود قبل از اينكه براي خوردن صبحانه برويد از او بخواهيد زماني را روي تشت بنشيند يا سعي كنيد وقتي نشانه‌هاي ادرار يا مدفوع داشتن را در فرزندتان مي‌بينيد از او بپرسيد كه آيا مي‌خواهد به دستشويي برود؟ با اين كار شما به فرزندتان كمك مي‌كنيد تا متوجه احساسات بدني خود بشود.

 

2️⃣ استفاده از جايزه‌ها

بهترين راه آموزش دستشويي رفتن به كودك اين است كه آن‌ها را تشويق كنيد. در هر بخشي از آموزش توالت رفتن به كودك اگر فرزندتان كارش را درست انجام مي‌دهد، او را تشويق كنيد. لازم نيست براي تشويق حتماً از هدايا استفاده كنيد. تشويق شما مي‌تواند يك آفرين ساده يا تحسين كردن او در ميان اطرافيان باشد.

 

3️⃣ آموزش با قصه و بازي

بچه‌ها به داستان‌ها و بازي‌ها تنها به‌عنوان يك سرگرمي نگاه نمي‌كنند. آن‌ها مسائل بسياري را از اين طريق ياد مي‌گيرند. به همين خاطر يكي از راهكارها براي آموزش دستشويي رفتن به كودك اين است كه از قصه‌ها يا اسباب‌بازي‌هايي با اين محتوا براي او استفاده كنيد.

 

4️⃣تهيه صندلي مخصوص

براي آموزش دستشويي رفتن به كودك تهيه صندلي نيز راهكار فوق العاده اي است. كودك زماني كه صندلي مخصوص دارد بسيار مشتاق مي‌شود كه روي صندلي بنشيند. مخصوصا اگر صندلي طبق سليقه او خريداري شده باشد. با كمك صندلي مخصوص آموزش ارتباطات اوليه كودك با توالت رفتن شكل مي‌گيرد.

 

5️⃣ پوشك كودك را باز كنيد

زماني كه براي آموزش دستشويي رفتن به كودك اقدام مي‌كنيد. بهتر است دماي مناسبي را براي باز گذاشتن پوشك انتخاب كنيد. با اين كار كودك نياز به توالت رفتن را به زبان مي‌آورد.

 

6️⃣زمان دقيق مشخص كنيد

اگر براي آموزش دستشويي رفتن به كودك اقدام كرده ايد، زمان هاي مشخصي كودك را به توالت ببريد. كودك به تدريج به اين ساعت ها عادت خواهد كرد و راس ساعت نياز به توالت پيدا مي‌كند.

آموزش دستشويي رفتن به كودك نحوه برخورد والدين

آموزش دستشويي رفتن به كودك بايد با صبر و حوصله واليدن همراه باشد. نحوه برخورد والدين در اين آموزش بسيار حائز اهميت است. در ادامه نحوه برخورد والدين را توضيح داده ايم.

 

📌 صبور باشيد

دستشويي رفتن مستقل توانايي است كه يادگيري آن زمان زيادي مي‌خواهد. بهتر است در آموزش دستشويي رفتن به كودك صبور باشيد. گاهي اوقات آن‌ها به شما نشان مي‌دهند كه همه‌چيز را به‌خوبي ياد گرفته‌اند اما در دفعه بعدي مجدداً نمي‌توانند از دانسته‌هايشان استفاده كنند. در اين شرايط سعي كنيد صبورانه و باحوصله به كودك آموزش دهيد. هرگز به خاطر ناتواني در نگه داشتن ادرار و مدفوع با فرزندتان تند برخورد نكنيد؛ يا آن‌ها را با ديگران مقايسه نكنيد. اين كار باعث مي‌شود كودك دچار احساس خجالت و شرم شود؛ به‌علاوه توانايي او براي يادگيري را هم به تأخير خواهد انداخت.

 

📌 يادآوري كنيد

سعي كنيد در طول روز بعضي مواقع فرزندتان را به دستشويي ببريد. يا از او بپرسيد كه آيا نيازي براي رفتن به توالت دارد يا خير؟ وقتي به دستشويي مي‌رويد براي 3 تا 5 دقيقه به كودك زمان بدهيد و اگر دفع وجود نداشت از او بخواهيد لباس‌هايش را بپوشد و بيرون بيايد. براي آموزش دستشويي رفتن به كودك نياز به يادآوري الزامي است.

 

📌 به نشانه‌ها توجه داشته باشيد

به رفتار فرزندتان دقت كنيد و ببينيد قبل از دستشويي رفتن او چه رفتارهايي دارد؟ براي مثال بيشتر كودكان تحرك‌شان بيشتر مي‌شود؛ يا ممكن است ببينيد كه كودك اندام تناسلي خود را لمس مي‌كند. براي آموزش دستشويي رفتن به كودك بهتر است به اين نشانه‌ها توجه كنيد. اين‌ها به شما خبر مي‌دهند كه چه زمان‌هايي بهتر است راجع به اين موضوع با فرزندتان صحبت كنيد.

در اين شرايط دستشويي رفتن را آموزش ندهيد

روانشناسان معتقدند آموزش دستشويي رفتن به كودك بايد در زمان‌هايي اتفاق بيافتد كه جريان زندگي كودك طبيعي و عادي است. به همين خاطر بهتر است در اين شرايط آموزش توالت رفتن را كنار بگذاريد:

  • در زمان مسافرت
  • هنگامي‌كه خواهر يا برادر كودك قرار است به دنيا بيايد
  • زماني كه محل خواب كودك را عوض مي‌كنيد
  • تغيير محيط زندگي
  • هنگامي‌كه كودك بيمار است و به‌خصوص زماني كه اسهال يكي از نشانه‌هاي بيماري است
 

چه زماني از روانشناس كمك بگيريم

گاهي اوقات آموزش دستشويي رفتن به كودك تبديل به يك دغدغه اساسي مي‌شود. ممكن است فرزندتان برخلاف اينكه سنش بالا رفته هنوز توانايي دستشويي رفتن مستقلانه را پيدا نكرده باشد؛ بعضي‌اوقات هم كودكان براي لجبازي با والدين ادرار و مدفوع خود را بيش‌ازحد نگه مي‌دارند. درگيري والدين و كودك راجع به اين موضوع باعث مشكلات بسيار ديگري هم مي‌شود. به همين خاطر اگر به هر دليلي درزمينهٔ آموزش توالت رفتن به كودك دچار مشكل شده‌ايد بهتر است از يك مشاور كودك در اين زمينه كمك بگيريد.

 

كلام آخر

آموزش دستشويي رفتن به كودك از سن 2 تا 3 سالگي آغاز مي‌شود. اما در همه افراد به گونه هاي متفاوت است. كودكان معمولا خودشان نشانه هايي جهت آموزش نشان مي‌دهند كه بايد والدين به آن دقت كنند. براي آگاهي از روش هاي آموزش دستشويي رفتن به كودك از روانشناس كودك كمك بگيريد. مركز مشاوره ذهن نو به صورت حضوري، آنلاين و تلفني به مراجعان خدمات ارائه مي‎دهد. براي‌كسب اطلاعات بيشتر با شماره زير تماس حاصل فرماييد.

براي دريافت مشاوره در زمينه آموزش دستشويي رفتن به كودك مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

سوالات متداول

آموزش توالت رفتن به كودك را بايد از چه سني شروع كرد؟

به‌طوركلي كودكان از سنين 18 تا 24 ماهگي آمادگي يادگيري اين موضوع را دارند. اما بهتر است براي شروع آموزش به توانايي‌هاي جسمي و رواني فرزند خود توجه داشته باشيد.

آموزش دستشويي رفتن به كودك را چطور شروع كنم؟

اگر احساس مي‌كنيد فرزندتان براي اين كار آماده است، به‌صورت منظم زمان‌هايي را براي رفتن به دستشويي اختصاص بدهيد. براي فرزندتان راجع به دستشويي رفتن مستقل قصه بخوانيد و بازي‌هايي با اين موضوع انجام دهيد.

امتیاز:
بازدید:
[ ۴ فروردين ۱۴۰۲ ] [ ۱۲:۱۳:۱۱ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی