نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

زودرنجي در كودكان خيلي اوقات باعث مي‌شود كه والدين نتوانند در مورد تربيت فرزندشان رفتاري يكسان اتخاذ كنند. براي مثال مادر كار اشتباه فرزندش را به او گوش زد مي‌كند و از او مي‌خواهد ليوان‌اش را بلند كرده به آشپزخانه ببرد، اما كودك با وجود اين كه انجامش مي‌دهد، در خود فرو رفته و چهره ناراحت مي‌گيرد، در اين شرايط خيلي از والدين طاقت نياورده و از گفته خود پشيمان شده و از او دلجويي مي‌كنند.

منبع: زودرنجي در كودكان | علت و درمان حساس بودن كودك

زودرنجي در كودكان

زودرنجي وضعيتي است كه كودك نسبت به هر مسئله‌اي حساسيت زيادي از خود نشان مي‌دهد. و به بهانه‌هاي مختلف دائماً آزرده خاطر مي‌شود. كودكان زودرنج هميشه در حال بهانه‌گيري، نق زدن، قهر كردن، رفتارهاي لجبازانه و… هستند. زودرنجي در كودكان مي‌تواند در بلند مدت والدين را خسته و فرسوده كند. اين مسئله باعث مي‌‌شود تا رابطه والد و فرزند دچار تعارضات و مشكلاتي شود و صميميت بين آن‌ها كاهش پيدا كند.

همچنين زودرنجي در كودكان مي‌تواند در ارتباطش با ساير همسالان تاثير منفي بگذارد، به طور كلي كودكان زودرنج در بين دوستان و همسالان‌شان محبوبيت و پذيرش زيادي ندارند، همين مسئله مي‌تواند ميزان زودرنجي آن‌ها را افزايش دهد و كودك را درگير يك چرخه معيوب كند. هرچه كودك مدت زمان بيشتري درگير زودرنجي باشد به احتمال بيشتري مستعد ابتلا به افسردگي، اضطراب و ساير پريشاني‌هاي روانشناختي مي‌شود.

نشانه هاي زودرنجي در كودكان

زودرنجي در كودكان نشانه هايي دارد كه والدين با مشاهده آن بايد از روانشناس و متخصص كودك كمك بگيرند. در ادامه نشانه هاي زودرنجي در كودكان را اشاره كرده ايم.

✔ آزرده شدن سر كوچكترين مسائل

✔بابت هر چيزي شروع به گريه و زاري مي‌كنند

✔ بهانه گير هستند

✔ به سرعت قهر مي‌كنند

✔با ديگران مخالفت مي‌كنند

✔ روابط محدود با همسالان دارند

✔ گوشه گير هستند

✔واكنش نشان دادن به هر چيز كوچك

✔ احساس كلافگي دارند

علت زودرنجي كودكان چيست؟

زودرنجي در كودكان به علت‌هاي مختلف زيستي، رواني و اجتماعي رخ مي‌دهد. برخي از كودكان از هنگام تولد به طور زيستي خلق و خوي دشواري دارند. كودكان با خلق و خوي دشوار معمولاً نسبت به ساير كودكان چالش‌هاي رفتاري بيشتري دارند و به ميزان بالاتري تحريك‌پذير و زودرنج هستند.

اين ويژگي كودكان با خلق و خوي دشوار باعث مي‌شود تا والدين نسبت به آن‌ها دچار خستگي و فرسودگي شوند و توجه كمتري به آن‌ها داشته باشند و همين مسئله مي‌تواند تحريك‌پذيري و زودرنجي آن‌ها را افزايش دهد. علاوه بر مسائل زيستي بايد نقش عوامل روانشناختي و تربيتي را هم در نظر گرفت.

📌نقش تربيت در بالا رفتن ميزان زود رنجي بچه ها

بسياري از كودكان ممكن است از نظر زيستي مستعد ابتلا به زودرنجي باشند. اما آن چيزي كه باعث تحريك پذيري و زودرنجي آن‌ها مي‌شود شيوه‌هاي نادرست تربيتي والدين است. والديني كه تمام نيازها و خواسته‌هاي كودك را برآورده مي‌كنند، فرزندي زودرنج و تحريك پذير پرورش مي‌دهند.

زيرا كودك ياد مي‌گيرد كه بايد تمام خواسته‌هايش سريع برطرف شود. و اگر والدين و يا ساير همسالان به خواسته او توجهي نكنند فوراً رفتار پرخاشگرانه و لجبازانه از خودش نشان مي‌دهند. اگر والدين بعد از انجام رفتار لجبازانه كودك تسليم خواسته او شوند، زودرنجي در كودكان را تقويت مي‌كنند. و كودك به مرور زمان ياد مي‌گيرد براي دستيابي به اهدافش بايد رفتارهاي تحريك‌پذيرانه و لجبازانه از خودش بروز دهد.

علاوه بر ويژگي‌هاي وراثتي و شيوه‌هاي تربيتي والدين مي‌توان عواملي ديگري را در ارتباط با زودرنجي در كودكان در نظر گرفت. كه شامل تعداد فرزندان خانواده، توجه كم يا زياد به فرزندان، مقايسه كودكان با يكديگر، وسواس فكري، ايجاد احساس گناه در كودك، تحقير و سرزنش كودك، اعتماد به نفس پايين كودك و… مي‌باشد.

📌عدم مهارت كافي در كنترل احساسات

يكي از علت هاي زودرنجي در كودكان، عدم مهارت كافي در بروز احساسات است. گاهي به دليل اينكه چيزي در درون كودك آزارش مي‌دهد، باعث رنجش او مي‌شود. اين عدم مهارت در كنترل احساسات به دليل تغيير در روال زندگي، دوري از والدين و مرگ عزيزان است.

📌 ژنتيك

يكي از علل زودرنجي در كودكان، ژنتيك است. گاهي پدر و مادر اين خصلت را با خود به همراه دارند. و به كودك از طريق ژنتيك انتقال مي‌دهند.

📌 فشار در مدرسه

اتفاقات و رويدادهايي كه در مدرسه رخ مي‌دهد، باعث زودرنجي در كودكان مي‌شود. بحث با دوستان، فشار كادر مدرسه، تكاليف و موضوعات مربوط به مدرسه باعث زودرنجي كودكان مي‌شود.

📌 خستگي و گرسنگي

يكي از دلايل زودرنجي در كودكان، خستگي و گرسنگي است. گاهي كودك از شرايط خسته مي‌شود، گرسنه يا تشنه مي‌شود. به همين دليل آزرده خاطر مي‌شود.

📌 رفتارهاي نادرست با كودك

رفتار نادرست با كودك و تحقير، توهين، تمسخر او باعث زودرنجي در كودكان مي‌شود. همه اين رفتارها باعث آزرده خاطري در كودك و رفتار نامناسب در بزرگسالي مي‌شود.

📌 كم توجهي والدين

كودكان با محبت والدين رشد مي‌كنند. و همچنان به دنبال محبت از والدين هستند. و بي توجهي به كودكان باعث بروز رفتارهاي نامناسب و آزرده خاطري آنها مي‌شود. به همين دليل يكي از علت هاي زودرنجي در كودكان، كم توجهي والدين است.

درمان زودرنجي در كودكان

مهم‌ترين چيزي كه در ارتباط با درمان زودرنجي در كودكان بايد در نظر گرفت علت زودرنجي آن‌هاست. اگر ريشه و علت زودرنجي كودكان به درستي تشخيص داده شود درمان مي‌تواند نتيجه مطلوبي داشته باشد. والدين بايد بدانند كه شيوه برخورد با كودك زودرنج و حساس با ساير كودكان كه درگير چنين وضعيتي نيستند متفاوت است و چالش‌‌ها و مشكلات فرزندپروري اين كودكان بيشتر است.

كودكان بايد ياد بگيرند تا هيجانات‌شان را كنترل كنند و هيجان متناسب با هر موقعيت را بروز دهند. بي‌توجهي به مشكل زودرنجي كودك و اقدامات خودسرانه مي‌تواند باعث افزايش شدت مشكل و احتمال ابتلاي كودك به پريشاني‌هاي روانشناختي نظير افسردگي و اضطراب شود.

از آنجايي كه عمدتاً زودرنجي در كودكان در شيوه ناصحيح فرزندپروري والدين ريشه دارد، بهتر است با مراجعه و كمك يك روانشناس شرايط و مسائل پيش ‌آمده را ارزيابي و بررسي كنيد. روانشناس با ارزيابي دقيق شرايط خانوادگي، ويژگي‌هاي كودك، شيوه‌هاي فرزندپروي و… راهكارهاي درماني متناسب با كودك و شرايط خانوادگي را ارائه مي‌دهد تا مشكل كودك و خانواده برطرف شود. روانشناسان عمدتاً با ارائه آموزش‌هاي فرزندپروي به والدين و تكنيك‌هاي تقويت رفتار مطلوب در كودكان، تلاش مي‌كنند تا زودرنجي را در كودكان كاهش دهند.

كلام آخر

زودرنجي در كودكان به دلايل مختلفي بروز پيدا مي‌كند. گاهي والدين با بي توجهي به كودك او را آزرده مي‌كنند. يا به صورت ژنتيكي اين خصلت را به كودك انتقال مي‌دهند. براي درمان و پيشگيري از اين رفتار كودك بايد از روانشناس و متخصصين كمك بگيرد. مركز مشاوره ني ني مايند به صورت تلفني و حضوري به شما عزيزان خدمات ارائه مي‌دهد. براي كسب اطلاعات بيشتر روي لينك زير كليك كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه زودرنجي در كودكان مي‌توانيد در هر ساعت از روز از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

سوالات متداول

آيا زودرنجي نشان دهنده يك اختلال رواني در كودك است؟

زودرنجي يكي از ويژگي‌ها و حالت‌هايي است كه مي‌تواند شرايط زندگي را براي والدين و حتي خود كودك سخت كند. زودرنجي به تنهايي نشان دهنده يك اختلال رواني نيست، بلكه يك ويژگي رفتاري است كه ممكن است به علت‌هاي مختلفي روي دهد. با اين حال اگر كودك علائم ديگري غير از زودرنجي دارد بهتر است به يك روانشناس كودك مراجعه كنيد تا ارزيابي دقيقي از شرايط او انجام شود.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: زودرنجي در كودكان | علت و درمان حساس بودن كودك

امتیاز:
بازدید:
[ ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ] [ ۰۷:۵۲:۴۸ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 10
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی