نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

خوردن مشروب در شيردهي نيز همچنان ممنوعيت دارد. همان‌طور كه در بارداري مصرف الكل ممنوع است و مي‌تواند به كودك آسيب برساند. در دوران شيردهي نيز همچنان اين محدوديت وجود خواهد داشت؛ چرا كه الكل موجود در خون مادر به شير ورود پيدا كرده و در نتيجه مي‌تواند كودك را تحت تاثير قرار دهد. مواجهه نوزادان شيرخوار با الكل پيامدهاي مختلفي را براي آن‌ها به همراه خواهد داشت كه از جمله آن‌ها مي‌توان به بروز وابستگي به الكل و دچار شدن به مشكلات رشدي حركتي اشاره كرد. ما در ادامه اين مقاله به توضيحات بيشتري در مورد تاثير الكل بر شير مادر پرداخته‌ايم.

منبع: خوردن مشروب در شيردهي​​​​​​​

تاثير الكل بر شير مادر | خوردن مشروب در شيردهي چه پيامدي دارد؟

متخصصان همواره بر اين موضوع تاكيد مي‌كنند كه مادران در دوران بارداري و شيردهي بايد از مصرف الكل بپرهيزند چرا كه الكل موجود در خون مادر باردار با عبور از جفت به جنين مي‌رسد. همچنين در دوران شيردهي نيز الكل با وارد شدن به شير مادر مي‌تواند تاثيرات نامطلوب خود را بر نوزاد بگذارد. ما در ادامه به مهم‌ترين تاثيرات الكل بر شير مادر اشاره كرده‌ايم.

1- خوردن مشروب در شيردهي | كاهش ميزان توليد شير

مصرف الكل مي‌تواند بر ميزان شير توليد شده در بدن مادر تاثير بگذارد. در واقع بر خلاف برخي تصورات غلط مبني بر اينكه مصرف الكل باعث زياد شدن شير مي‌شود تحقيقات نشان مي‌دهند كه استفاده از هرگونه نوشيدني الكلي در دوران شيردهي با كاهش دادن سطح آكسي توسين در بدن مادر همراه است و اين مسئله ميزان شير در دسترس كودك را تا حدود 10 درصد كاهش مي‌دهد.

2- كاهش ميل نوزاد به شير مادر

بررسي‌ها نشان دهنده اين موضوع هستند كه مصرف الكل توسط مادر باعث مي‌شود كه نوزادان ميل كمتري براي خوردن شير از خود نشان دهند چراكه ممكن است الكل طعم شير مادر را تغيير داده و به همين دليل باعث بيزاري نوزاد شود. اين مسئله به خودي خود فرايند رشد آن‌ها را تحت تاثير قرار مي‌دهد و تاثيرات نامطلوب خود را در كوتاه مدت و بلند مدت مي‌گذارد.

3- خوردن مشروب در شيردهي | بروز تغييراتي در الگوي خواب نوزاد

مطالعات تحقيقاتي بيانگر اين يافته هستند كه الكل موجود در شير مادر بر ريتم و الگوي خواب نوزاد تاثير مي‌گذارد. در نتيجه نوزادان در اين شرايط خواب منقطع‌تري را تجربه مي‌كنند. به اين معنا كه طول خواب پيوسته آن‌ها به مراتب از ساير كودكان كمتر است. علاوه بر اين حجم خواب كلي نوزاد نيز در اين شرايط به ميزان 25 درصد از ساير نوزادان هم سن، كمتر خواهد بود.

4- تاثير الكل بر شاخص‌هاي رشدي كودك

تغذيه شدن از شير مادري كه الكل مصرف مي‌كند مي‌تواند رشد كودك را تحت تاثير خود قرار دهد. در همين راستا بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه نوزادان در اين شرايط از نظر رشد حركتي، شناختي و ذهني تا حدودي از ساير كودكان هم سن خود پايين‌تر هستند. در نتيجه مي‌توان گفت الكل با اثر گذاشتن بر شير مادر و راه يافتن به بدن نوزاد مي‌تواند عاملي براي ابتلاي نوزاد به يكي از اختلالات رواني در درازمدت باشد.

5- خوردن مشروب در شيردهي | بروز عقب ماندگي‌هاي ذهني و جسمي

مصرف سنگين الكل و شير دادن به كودك در اين شرايط مي‌تواند پيامدهاي جبران ناپذيري براي فرزند شما به همراه داشته باشد چرا كه حجم زياد الكل وارد بدن نوزاد شده، بر مغز او اثر گذاشته و در نهايت مي‌تواند باعث بروز عقب ماندگي هاي ذهني و جسمي شود.

6- خوردن مشروب در شيردهي و كمبود آب بدن نوزاد

با خوردن مشروب در شيردهي قوه تشخيص مادر كم مي‌شود. توانايي او در تشخيص نيازهاي نوزادش كاهش مي‌يابد. نوزاد تقريبا هر دو ساعت نياز به خوردن شير دارد، عدم توجه به اين نياز نوزاد موجب كمبود آب در بدن او مي‌‍شود. و يا وقتي مادر در حال صبر كردن براي خارج شدن الكل از شيرش است، نيازهاي نوزاد منتظر نمي مانند. در نتيجه احتمال تجربه كمبود آب بدن در نوزاد بالا مي رود.

7- بروز دل درد نوزاد

خوردن مشروب در شيردهي موجب ورود الكل به شير مادر مي‌شود. اين الكل براي معده نوزاد اصلا خوب نيست و احتمالا او را دچار دل دردهاي شديد مي‌كند.

8- خوردن مشروب در شيردهي | اختلال در عملكرد كبد

كبد مهم ترين عضو در تصفيه و تامين خون بدن است. كبد نوزاد هنوز كامل شكل نگرفته است. ورود الكل به بدن نوزاد آسيب زيادي به كبد او وارد مي‌كند.

9- بيقراري حين خواب در كودك

الكل موجب بي حالي و خواب نوزاد مي‌شود. اما اين خواب چندان لذت بخش نيست. نوزاد در حين خواب احساس بي قراري و آشفتگي مي كند. گاه اين حال ناخوش همراه با احساس خفگي نوزاد را به شدت آشفته مي‌كند.

خوردن مشروب در شيردهي و تاثير آن بر رفتار مادر

علاوه بر تاثيرات منفي خوردن مشروب در شيردهي، تغيير رفتار و اخلاق مادر است. نوزاد بيش از هر زمان ديگري نياز به توجه و رسيدگي مادر دارد. مادر الكلي صلاحيت لازم براي نگهداري از نوزاد را ندارد. الكل بر رفتار و اخلاق مادر تاثير منفي مي‌‌گذارد و او را از وظايفش دور مي‌كند.

نوشيدني هاي الكي با درصد پايين را در دوران شيردهي مي توان مصرف كرد؟

با توجه به تاثير منفي الكل بر شير مادر بسيار اهميت دارد كه اگر در دوران شيردهي قرار داريد هرگز از نوشيدني‌هاي الكلي استفاده نكنيد. اگر بنا به هر دليلي به مصرف الكل پرداختيد لازم است شيردهي به كودك را متوقف كرده و منتظر بمانيد تا الكل به طور كامل از بدن شما پاك شود. در اين فاصله تغذيه كردن كودك از شير خشك بسيار بهتر از شير دادن به طور طبيعي است.

همچنين اگر دچار وابستگي جسماني به الكل شده‌ايد و نمي‌توانيد مصرف آن را قطع كنيد از يك روانشناس يا روان پزشك براي شروع فرايند ترك كمك بگيريد. خوشبختانه امروزه درمان‌هاي سرپايي متنوعي براي ترك اعتياد به الكل و مواد ابداع شده است كه به شما كمك مي‌كند اين دوران را راحت تر پشت سر بگذاريد و علائم ناشي از محروميت به ميزان كمتري شما را درگير خود كند. مشاوره ترك اعتياد اين امكان را در اختيار شما قرار مي‌دهد كه بتوانيد روش مناسبي براي پرهيز از مصرف الكل در پيش بگيريد و در نتيجه به ترك پايدار دست پيدا كنيد.

چند ساعت بعد از خوردن مشروب در شيردهي مي توان به نوزاد شير داد؟

خيلي از مادران از متخصص مي پرسند كه “چند ساعت بعد از خوردن آبجو، شراب يا هر نوع نوشيدني الكلي مي‌توانم به نوزاد شير بدهم؟”. در جواب بايد بگوييم كه به طور كلي متخصصين خوردن مشروب در شيردهي را ممنوع اعلام كرده‌اند. اما اگر بنا به شرايطي از اين نوشيدني ها استفاده كرديد حداقل دو الي سه ساعت از شير خود به نوزاد ندهيد. بعد از اين بازه زماني نيز ابتدا يكبار شير خود را تخليه كنيد. اين اقدامات مضرات الكل بر روي فرزند شما را كاهش مي‌دهد. اما آن ها را به صفر نمي‌رساند. بنابراين از خوردن مشروب در شيردهي پرهيز كنيد.

اگر با مسائل و مشكلاتي در خصوص مشروبات الكلي مواجه هستيد، در اين خصوص با شماره هاي درج شده تماس گرفته و براي درمان و ترك اقدام كنيد. و تا زماني كه بهبود نيافتيد از دادن شير خود به نوزاد خودداري كنيد.

چقدر طول مي كشد تا الكل از بدن و شيرمادر خارج شود؟

زمان خارج شدن الكل از شيرمادر بستگي به ميزان مشروبات خورده شده دارد. به طور ميانگين يك پيمانه الكل دو الي سه ساعت زمان مي‌برد تا از شير مادر خارج شود. البته هنوز بعد اين مدت مقداري الكل وجود دارد كه تاثيرات منفي آن بر شيرمادر مشخص است.

اگر شما هم از مزاياي شير مادر اطلاع داشته باشيد، هرگز با مصرف الكل اين موهبت الهي را از فرزند خود دريغ نمي‌كنيد. پس توصيه مي كنيم كه حتما براي سلامت فرزندتان هم، به دنبال راهي براي جلوگيري از خوردن مشروب در شيردهي باشيد.

ناتواني مادر در جلوگيري از خوردن مشروب در شيردهي

طبق باورهاي كليشه اي اعتياد به الكل ويا هر نوع اعتياد ديگري مختص آقايان است. در حالي كه زنان نيز به مانند مردان مستعد هر نوع اعتيادي هستند. ناتواني در جلوگيري از خوردن مشروب در شيردهي معمولا به دليل اعتياد مادر به اين دست مواد است. در چنين شرايطي شما حتما بايد براي درمان هاي تخصصي به مراكزي چون نيني مايند مراجعه نماييد. متخصصين اين مجموعه به صورت كاملا حرفه اي به شما براي جلوگيري از خوردن مشروب در شيردهي همراهي مي كنند. كافي است با شماره هاي درج شده تماس بگيريد.

سخن آخر

خوردن مشروب در شيردهي خيلي اوقات به دليل سهل انگاري اين زنان رخ مي‌دهد. عدم آگاهي از معايب و آسيب هاي ناشي از خوردن مشروب در شيردهي بر نوزاد موجب ادامه اين تغذيه غلط مي‌شود. اطلاع رساني و آموزش به مادران و نومادران از جمله وظايف متخصصين سلامت است. شما در اين خصوص مي‌توانيد در كارگاه هاي آموزشي مادرانه و يا جلسات مشاوره زنان شركت نماييد. تمامي نكات لازم براي تولد و پرورش فرزندي سالم به شما آموزش داده مي‌شود. براي كسب اطلاعات لازم از انواع خدمات درماني و آموزشي مي‌توانيد با شماره هاي درج شده تماس بگيريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه خوردن مشروب در شيردهي مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني كودك از طريق شماره 02191002360 با برترين متخصصان كلينيك تخصصي ني ني مايند تماس حاصل نماييد.

سوالات متداول

چقدر طول مي‌كشد الكل از بدن مادر پاك شود؟

اين مسئله تا حد زيادي به ميزان الكل موجود در نوشيدني‌ها بستگي دارد. براي مثال مصرف نصف ليوان نوشيدني حاوي 4 درصد الكل به مدت بيش از دو ساعت در خون شما جريان خواهد داشت.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: خوردن مشروب در شيردهي

امتیاز:
بازدید:
برچسب: خوردن مشروب در شيردهي،
موضوع:
[ ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۳۲:۲۹ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی