نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

پول توجيبي كودكان چقدر باشد خوب است؟ در حال حاضر در شرايط اقتصادي قرار داريم كه اهميت مديريت مالي و پس انداز كردن بيش از گذشته مي‌باشد. به همين دليل لازم است، آموزش‌هاي مورد نياز در اين زمينه، به كودكان داده شود. يادگرفتن مهارت مديريت مالي از سنين كودكي سبب مي‌شود كه فرد در دوران بزرگسالي نيز بهتر بتواند از پس امور اقتصادي مربوط به زندگي برآيد.

پول توجيبي كودكان وابسته به سن و موقعيتي كه در آن قرار دارند، مي‌تواند مقادير متفاوتي داشته باشد. اما بهتر است با راهي شدن كودك به مدرسه، به منظور افزايش حس استقلال و همينطور تقويت اعتماد به نفس فرزند خود، روزانه و يا هفتگي مقداري پول به عنوان پول تو جيبي به او بدهيد. در ادامه درباره اهميت و مقدار پول تو جيبي به كودكان صحبت كرده‌ايم.

منبع: پول توجيبي كودكان

پول توجيبي كودكان

پول توجيبي كودكان بايد از سنيني كه كودك متوجه اطراف است صورت بگيرد. براي هر چيزي نياز به آموزش داريم. مثلا براي دوچرخه سواري نيازمند دوچرخه هستيم. براي آشپزي نيازمند مواد اوليه هستيم و … . بنابراين براي پس انداز كردن نيز نيازمند پول داريم.

اگر از سنين كم به كودك پس انداز كردن و اهميت آن را توضيح ندهيم، در بزرگسالي فرزندانمان با مشكلات پس انداز درگير هستند. بنابراين براي آموزش نياز به مواد اوليه داريم. اگر پول توجيبي كودكان را در نظر نگيريم، در سنين بزرگسالي كودك با تله هاي بزرگ تري روبرو خواهد شد.

اهميت پول توجيبي دادن به كودكان

با بزرگ شدن كودك و رفتن او به مدرسه، پدر و مادر نيز بايد از شيوه‌هاي تربيتي ديگري براي آموزش او استفاده كنند. شرايط تربيتي كودكان در اين سن تا حدود زيادي وارد بعد اجتماعي مي‌شود. كه نياز است آن‌ها برخي ملزومات رفتاري را بياموزند. يكي از مهم‌ترين مسائلي كه كودك بايد با آن آشنا شود و بياموزد، مسائل مالي است.

در اين سن پول داشتن و برنامه‌ريزي كردن براي خرج آن و همينطور پس‌انداز كردن داراي اهميت بيشتري است. برخي از پدر و مادرها تمايل دارند تمامي نيازها و مخارج فرزندان خود را تامين كنند. كه نيازي به پول توجيبي كودكان نباشد. اما واقعيت اين است كه زماني كودكان متوجه ارزش پول و نحوه خرج كردن آن خواهند شد كه خودشان مقداري پول در دست داشته باشند. و براي خرج كردن آن برنامه ريزي كنند.

متخصصان تربيت كودك بر اين عقيده هستند كه به واسطه گرفتن پول توجيبي كودكان، پس انداز كردن، بخشيدن و آينده‌نگري را مي‌آموزند. پول توجيبي سبب رشد شخصيت كودك مي‌شود و احساس استقلال و همينطور مسئوليت‌پذيري را در او تقويت مي‌كند.بنابراين توصيه مي‌شود والدين وابسته به شرايط اقتصادي خود، مبلغي را به عنوان هفتگي و يا ماهانه براي فرزند خود در نظر بگيرند. و به آن‌ها يادآور شوند كه با اين پول بايد نيازهاي خود را برآورده سازند و همينطور پس انداز نيز داشته باشند.

از چه زماني بايد به كودكان پول توجيبي بدهيم؟

زماني پول توجيبي كودكان مفيد واقع مي‌شود كه كودك مفهوم شمارش، اعداد و همينطور مقايسه را درك كرده باشد. كودكان از سن چهار تا پنج سالگي رابطه ميان خريد و پول دادن را درك مي‌كنند. اما از سن شش تا هفت سالگي، به راحتي مي‌توانند اعداد را درك كنند. و هميطور متوجه شوند كه براي خريد چيزهايي كه لازم دارند، بايد پول پرداخت كنند.

روانشناسان بر اين عقيده هستند كه بهترين زمان براي پول توجيبي كودكان، زماني است كه آن‌ها وارد اجتماع مي‌شوند. به عبارت دقيق‌تر يعني زماني كه كودك به مدرسه مي‌رود، بهتر است به او پول تو جيبي داده شود. ممكن است او در دفعه‌هاي اول تمام پول خود را در مدرسه صرف خريد خوراكي كند. اما به مرور به او آموزش دهيد كه مقداري از پولش را پس‌انداز نمايد.

مقدار مناسب پول توجيبي براي كودكان

اينكه پول توجيبي كودكان چه مقدار بايد باشد، وابسته به فاكتورهاي مختلفي است. شرايط اقتصادي و مالي خانواده‌ها، نيازهايي كه كودك دارد و همينطور سن كودك، مي‌تواند در ميزان پول تو جيبي او موثر باشد.

البته داشتن شرايط مالي خوب به اين معنا نيست كه بايد پول تو جيبي زيادي را در اختيار كودكان قرار بدهيم. دليل اين موضوع اين است كه اگر كودكان پول زيادي براي خرج كردن داشته باشند. به مرور و ناخودآگاه ولخرجي كردن را مي‌آموزند و نمي‌توانند مديريت مالي را ياد بگيرند. همينطور دادن پول توجيبي كودكان اگر زياد باشد سبب ايجاد و يا تقويت روحيه زياده خواهي در او مي‌گردد.

در مقابل برخي ديگر از خانواده‌ها نيز پول توجيبي كودكان را كم مي‌دهند، اين كار نيز اشتباه است. چراكه ممكن است سبب بروز رفتارهاي نادرست از سوي فرزند همچون برداشتن پول از كيف پدر و مادر، احساس ناديده گرفته شدن، كمبود اعتماد به نفس، ديدگاه منفي به درس و … شود. بنابراين متعادل رفتار كردن و ميانه‌روي در دادن پول تو جيبي به كودكان بسيار مهم است.

نحوه دادن پول تو جيبي به كودكان

كودكان دبستاني به دليل اينكه سن كمتري دارند و ممكن است در تصميم‌گيري براي خريد هيجان بيشتري داشته باشند. بهتر است به صورت هفتگي پول توجيبي كودكان پرداخت شود.

سعي كنيد به صورت هفتگي مبلغي را به عنوان پول توجيبي كودكان در نظر بگيريد. و از او بخواهيد با اين پول نيازهاي خود را همچون خريد خوراكي در مدرسه، خريد لوازم تحرير و … برآورده سازد و مقداري را نيز پس انداز كند. همينطور به او يادآور شويد اگر پول‌هايش را زودتر از يك هفته و بيهوده خرج كند، شما موظف به پرداخت پول بيشتري به او نيستيد و او براي گرفتن پول بايد تا هفته بعد صبر كند.

به اين صورت كودك شما به مرور مديريت مالي را مي‌آموزد. اگر تمايل داريد به صورت ماهانه به كودك خود پول تو جيبي بدهيد، بايد به اين نكته توجه كنيد كه بايد نظارت و كنترل بيشتري را نيز بر روي او داشته باشيد.

دادن رشوه به كودكان ممنوع

از اشتباهات تربيتي كه اغلب والدين آن را انجام مي‌دهند، اين است كه در قبال انجام مسئوليت‌ها و وظايف فرزندان‌شان به آن‌ها پول تو جيبي مي‌دهند. به عنوان مثال به فرزند خود مي‌گويند اگر سعي كني تكاليف خود را به موقع انجام دهي، پول تو جيبي دريافت خواهي كرد. در چنين شرايطي والدين باعث مي‌شوند كه كودك‌شان شرطي شود. و هميشه پس از انجام مسئوليت‌ها و كارهايي كه بر عهده دارد، انتظار پاداش داشته باشد. بنابراين پول توجيبي كودكان را پاداش نكنيد.

در واقع دادن پول توجيبي كودكان ارتباطي با ديگر موضوعات ندارد. فرزند شما بايد بداند كه برخي از امور وظيفه او هستند و در صورتي كه انجام ندهد، بايد بازخواست شود. مي‌توانيد بخاطر مسئوليت‌پذير بودن كودك‌تان به او پاداش و يا جايزه بدهيد؛ اما نبايد آن را به پول تو جيبي ارتباط دهيد به گونه‌اي كه انگار قصد داريد به او رشوه بدهيد.

آموزش هاي لازم جهت پول توجيبي كودكان

زماني كه پول توجيبي كودكان را آغاز مي‌كنيد، بايد نكاتي را به آنها آموزش دهيد. بنابراين در اين بخش از مقاله در رابطه با آموزش هاي لازم توضيح داده ايم.

🟠 ميانه رو باشيد

پول توجيبي كودكان در صورتي مناسب است كه ميانه رو رفتار كنيد. در اين شرايط نه بايد مبلغ زيادي را به كودك اختصاص دهيد. و نه مبلغ بسيار كمي را در نظر بگيريد. پول تو جيبي زياد باعث خودخواهي و پول تو جيبي كم باعث طمع مي‌شود. بنابراين بر اساس نيازهاي كودك پول مناسبي را در نظر بگيريد.

🔵 مبلغ را مشخص كنيد

براي اينكه پس از پول توجيبي كودكان آموزش درستي صورت بگيرد، بايد مبلغ را مشخص كنيد. به صورت هفتگي يا ماهانه مبلغ مشخصي را براي كودك در نظر بگيريد تا پس انداز و مديريت هزينه ها را ياد بگيرد.

🟢 كودك را وابسته نكنيد

يكي از اشتباه ترين رفتار والدين پس از پول توجيبي كودكان، وابسته كردن كودك به پول است. با اين رفتار ذهن كودك را تنها درگير پول خواهيد كرد. و هر كاري را انجام دهد در ازاي آن پول خواهد گرفت.

🔴 قناعت را به كودك آموزش دهيد

براي آموزش قناعت در صورت پول توجيبي كودكان، بايد براي كودك دفترچه كوچكي تهيه كنيد تا موارد مورد نياز هر ماه و پولي كه دريافت مي‌كند را برنامه ريزي كنيد. در اين شرايط برنامه ماهانه كودك ترتيب داده مي‌شود. و كودك قناعت كردن را به راحتي آموزش مي‌بيند.

🟣 براي پس انداز او را تشويق كنيد

يكي از نكات مهم آموزش در جهت پول توجيبي كودكان، پس انداز كردن است. بنابراين براي اينكه كودك بخشي از مبلغ خود را براي سرمايه گذاري كنار بگذارد، بهتر است او را تشويق كنيد و حساب جديدي را براي پس انداز او در نظر بگيريد تا با افزايش پول، تلاش بيشتري كند.

نكات مهم در پول توجيبي دادن به كودكان

در ادامه به چند نكته مهم در رابطه با پول توجيبي كودكان اشاره كرده‌ايم.

🔘 اگر كودك‌تان براي خريد اسباب بازي و يا لوازم تحرير براي مدرسه، از شما مي‌خواهد پول بيشتري به او بدهيد، سعي كنيد به او آموزش دهيد كه بهتر است براي اينكار پس‌انداز كند. و براي رسيدن به خواسته‌اش صبر و شكيبايي داشته باشد.

🔘 اگر فرزند نوجوان شما دچار بحران مالي شده است، سعي نكنيد به او كمك كنيد و به قوانين مالي كه تعيين كرده ايد، پايبند باشيد.

🔘 اگر فرزند شما در زمينه پس‌انداز كردن پول‌هاي خود موفق عمل كرده است، سعي كنيد مقداري پول نيز به عنوان تشويق به او بدهيد تا او از نتيجه پس‌انداز كردن آگاه شود.

كلام آخر

پول توجيبي كودكان بايد بر اساس سن و رفتاري كه دارند در نظر گرفته شود. توصيه مي‌شود والدين براي تربيت و آموزش بهتر فرزندان‌شان، اطلاعات خود را پيرامون مسائل تربيت صحيح كودك افزايش دهند. در همين جهت شما عزيزان مي‌توانيد از مشاوره روانشناسي كودك كلينيك تخصصي كودك ني ني مايند استفاده كنيد.

براي دريافت مشاوره در زمينه پول توجيبي كودكان مي‌توانيد در هر ساعت از روز براي مشاوره تلفني از طريق شماره 02191002360 و يا از طريق تلفن ثابت با شماره 9099070354 جهت ارتباط با برترين متخصصان در مركز مشاوره روانشناسي نيني مايند تماس حاصل نماييد.

سوالات متداول

پول توجيبي كودكان يايد چقدر باشد؟

ميزان پول تو جيبي كودكان وابسته به عوامل مختلفي همچون شرايط اقتصادي، نيازهاي كودك و … متفاونت مي‌باشد؛ اما توصيه مي‌شود در اين زمينه ميانه‌رو باشيد و مقدار خيلي كم و يا خيلي زياد را براي فرزندانتان در نظر نگيريد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: پول توجيبي كودكان

امتیاز:
بازدید:
برچسب: پول توجيبي كودكان،
موضوع:
[ ۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۰۶:۱۹:۱۱ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 9
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی