نيني سايت
ارائه خدمات روانشناسي

طرز برخورد با بچه درس نخوان چگونه بايد باشد؟ يكي از مشكلاتي كه براي برخي والدين وجود دارد، اين است كه دختر و يا پسرشان درس نمي‌خواند و همين موضوع سبب نگراني آن‌ها مي‌شود. توصيه مي‌شود اين موضوع ابتدا از طريق صحبت كردن ريشه‌يابي گردد؛ چراكه ممكن است هر كودك و يا نوجوان به دلايل مختلفي علاقه و يا انگيزه‌اي براي درس خواندن نداشته باشند و تا زماني كه آن علت از بين نرود، نمي توان آن‌ها را وادار به درس خواندن كرد. در ادامه به برخي راهكارهاي موثر اشاره كرده‌ايم كه مي‌توانيد به كمك آن‌ها از فرزندتان بخواهيد كه اهميت بيشتري به درس‌هايش بدهد و به تدريج او را به درس خواندن علاقه‌مند كنيد.

منبع: طرز برخورد با بچه درس نخوان

طرز برخورد با بچه درس نخوان | علت درس نخواندن بچه ها چيست؟

اغلب كودكان در دوران پيش دبستاني به درس خواندن علاقه‌مند هستند و معمولا بي‌علاقگي به درس و نداشتن انگيزه جهت تحصيل، در سنين نوجواني بيشتر در ميان دانش آموزان ديده مي‌شود. در اين سن افراد در حال خداحافظي از سنين كودكي هستند و ورود به دوره نوجواني، آن‌ها را با چالش‌هايي روبه‌رو مي‌كند.

بيشتر والدين زماني كه فرزندشان درس نمي‌خواند و يا به درس خواندن علاقه ندارد؛ سريعا او را متهم مي‌كنند؛ اما بهتر آن است كه علت‌ها و دلايل اين موضوع ريشه‌يابي شود و سپس برطرف شود. در ادامه به برخي دلايل درس نخواندن دانش آموزان در سنين مختلف اشاره كرده‌ايم.

1.درس خواندن را به عنوان وظيفه خود نمي‌دانند

قدم اول در طرز برخورد با بچه درس نخوان شما بايد به فرزندان خود بياموزيد كه درس خواندن وظيفه آن‌ها است. بنابراين فرقي نمي‌كند به درس خواندن علاقه‌مند هستند و يا تمايلي به آن ندارند؛ بايد هر روز وظيفه خود را انجام دهند و در صورتي كه در آن كوتاهي كنند، بازخواست مي‌شوند.

2. طرز برخورد بچه درس نخوان | تامين بي قيد و شرط خواسته‌هاي بچه‌ها

گاهي قبل از هر اقدامي در طرز برخورد با بچه در نخوان بايد مساله را در والدين جستجو كرد. دليل اين موضوع اين است كه برخي پدر و مادرها تمامي امكانات و شرايط را براي فرزندان خود فراهم كرده‌اند و در واقع فرزند آن‌ها دليلي براي تلاش كردن ندارد. وقتي يك فرد بتواند بدون هيچ تلاشي به تمامي خواسته‌هاي خود برسد، به مرور حس بي‌انگيزگي در او ايجاد مي‌شود و در ذهن خود فقط به اين موضوع فكر مي‌كند كه هر چه را كه لازم داشته باشد والدين‌اش برايش مهيا مي‌كنند و نيازي نيست كه تلاش كند.

بنابراين برطرف كردن خواسته‌هاي كودكان و نوجوانان بايد در محدوده تعيين شده‎اي باشد و حتي مي‌تواند در قبال كارها و يا درس خواندن به عنوان تشويقي در اختيار آن‌ها قرار بگيرد.

3.اجبار به تحصيل

والديني كه با خشم و عصبانيت فرزند خود را وادار به درس خواندن كنند، در نهايت باعث ايجاد احساسات منفي در او نسبت به درس خواندن مي‌شوند.

4. طرز برخورد با بچه درس نخوان | انتقاد و سرزنش

از ديگر دلايل درس نخواندن كودكان و نوجوانان، انتقاد و سرزنش‌هاي مدام والدين است. پدر و مادرهايي كه مدام به فرزند خود مي‌گويند تو در آينده به جايگاهي نخواهي رسيد و … سبب نابودي انگيزه او براي درس خواندن مي‌شوند.

5.تنش‌هاي خانوادگي

برخي از كودكان و نوجوانان در خانواده‌هايي زندگي مي‌كنند كه دعوا و مشاجره بخشي از زندگي‌ والدين‌شان شده است. همين موضوع مي‌تواند بر روي روحيه دانش آموز تاثير بگذارد و او را نسبت به درس خواندن بي‌علاقه كند. از ديگر مشكلات و تنش‌هاي خانوادگي كه سبب بي‌علاقگي كودكان و نوجوانان به درس خواندن مي‌شود، شامل موارد زير است. شما بايد در طرز برخورد با بچه درس نخوان خود به تمام اين موارد توجه كنيد.

  • طلاق
  • پرجمعيت‌بودن خانواده
  • فقر
  • بيكاري پدر
  • ابتلاي افراد خانواده به بيماري صعب العلاج
  • و …

6. طرز برخورد با بچه درس نخوان | عدم تشويق مادي

اگر فرزندتان در زمينه تحصيلي موفقيتي داشته است، سعي كنيد براي ايجاد انگيزه بيشتر در او، از تشويق و جايزه استفاده كنيد. طرز برخورد با بچه درس نخوان با واكنش هاي مثبت تاثير بهتري خواهد داشت.

7. ضعف در فهم مطالب مرتبط به سال هاي گذشته

برخي كودكان از سال‌هاي گذشته تحصيل خود، ضعف‌هايي دارند و آن را با خود به سال‌هاي بعد نيز مي‌برند. همين موضوع سبب مي‌شود كه آن‌ها به درستي مطالب را متوجه نشوند و به مرور نسبت به درس خواندن بي‌علاقه گردند.

8. طرز برخورد با بچه درس نخوان | مشكلات روحي و رواني

در برخي موارد كودكان و يا نوجوانان به برخي مشكلات روحي و رواني همچون اختلال اضطراب، افسردگي، نداشتن اعتماد به نفس، وسواس فكري و … دچار هستند كه تمامي اين عوامل مانع از درس خواندن آن‌ها مي‌شود. بنابراين والدين با شناسايي و حل اين دسته از مشكلات مي‌توانند به فرزندان خود كمك كنند كه مجدد درس بخوانند.

9.ارزشيابي نامناسب در مدرسه

گاهي نيز علت درس نخواندن كودكان و نوجوانان، ارزشيابي نادرستي است كه در مدرسه‌ها انجام مي‌شود. به اين صورت كه اگر دانش آموزي متوجه شود فردي كه كم‌تر از او درس خوانده و تلاش كرده است اما نمره بهتري را كسب نموده، انگيزه خود را براي درس خواندن از دست مي‌دهد.

10. طرز برخورد با بچه درس نخوان | مشكلات موجود در مدرسه

در برخي موارد نيز علت درس نخواندن كودكان و نوجوان داشتن مشكلاتي در محيط آموزشي و مدرسه‌شان مي‌باشد. برخي از اين مشكلات شامل موارد زير است كه والدين مي‌توانند آن ها را مورد بررسي قرار دهند :

  • تلاش ناكافي معلمان
  • تدريس نامطلوب
  • دادن تكاليف سنگين به دانش آموزان
  • نبودن يا كم بودن ارتباط عاطفي بين معلمان و شاگردان
  • كمي انگيزه در معلمان
  • نبود ابداع و نوآوري در روش‌هاي تدريس
  • استفاده نكردن از وسايل كمك آموزشي
  • و …

راهكارهاي كارآمد در طرز برخورد با بچه درس نخوان

سوالي كه براي بيشتر والدين وجود دارد اين است كه طرز برخورد با بچه درس نخوان چگونه بايد باشد تا او را به درس خواندن علاقه‌مند سازيم. در ادامه به برخي راهكارهاي كارآمد در ارتباط با طرز برخورد با بچه درس نخوان اشاره كرده‌ايم:

1. طرز برخورد با بچه درس نخوان | محبت كنيد

علاقه قلبي تمامي پدر و مادرها اين است كه فرزندي درس‌خوان، تلاش‌گر، مودب و باانگيزه داشته باشند. اين موارد زماني امكان‌پذير است كه آن‌ها هيچ گونه مشكل عاطفي نداشته باشند. بنابراين سعي كنيد در ارتباط با فرزندان خود از الفاظ مناسب و محبت‌آميزي استفاده كنيد. گفتن جملاتي نظير تو تنبل هستي، تو توانايي درس خواندن نداري و … همگي داراي تاثيرات منفي بر روي فرزندتان است.

2.نظارت منظمي بر درس خواندن بچه ها

گاهي علت درس نخواندن بچه‎‌ها اين است كه درس‌هاي نخوانده‌‎شان تلمبار شده است و حالا براي شروع مطالعه بي‌انگيزه هستند. بهتر است والدين يك نظارت دائمي بر روي درس‌هاي فرزندشان داشته باشند و سعي كنند براي او برنامه ريزي كنند.

به كودك و يا نوجوان خود آموزش دهيد كه براي انجام تمامي كارهاي خود برنامه‌ريزي كند تا دچار آشفتگي و بي‌نظمي نشود. مطالعه به موقع دروس در حجم كم انگيزه لازم را در آن‌ها نيز ايجاد خواهد كرد.

3.برنامه ريزي براي فرزندان

برنامه‌ريزي كردن به معناي پركردن تمامي ساعات شبانه‌روز با درس خواندن براي بچه‌ها نيست. در واقع والدين بايد يك برنامه‌ريزي متعادل را براي فرزندان خود داشته باشند كه آن‌ها بتواند در كنار مطالعه درس‌ها و انجام تكاليف مدرسه، ساعاتي را نيز به تفريح، سرگرمي و حتي ديدن فيلم در كنار خانواده اختصاص دهند.

4. طرز برخورد با بچه درس نخوان | تشويق و جايزه

از اشتباهات والدين، ايده‌آل گرايي در مورد عملكرد فرزندشان است. توصيه مي‌شود موفقيت‌هاي فرزند خود را متناسب با توانمندي‌هايي كه دارد، بسنجيد و به هيچ عنوان او را با شخص ديگري مقايسه نكنيد.

حتي اگر فرزندتان به موفقيت كوچكي رسيده است، اما براي آن تلاش كرده است، او را تشويق كنيد. تشويق كردن مي‌تواند سبب شود فرزندتان تلاش بيشتري براي رسيدن به موفقيت‌هاي بيشتر داشته باشد. همواره تشويق كردن را بر تنبيه و پيامدهاي منفي ارجح‌تر قرار دهيد.

5. ايجاد شرايط مناسب براي درس خواندن دانش آموزان

كودكان و نوجوانان نياز دارند در يك فضاي آرام و در شرايط مساعدي براي درس خواندن، به انجام تكاليف مربوط به مدرسه خود بپردازند. بنابراين اگر مي‌خواهيد فرزند درس‌خواني داشته باشيد بهتر است پيش از آگاهي از طرز برخورد با بچه درس نخوان شرايط را براي او فراهم كنيد.

  • درس خواندن بايد به دور از هرگونه عامل حواس پرتي همچون تلويزيون، گوشي همراه و … باشد. بنابراين به كودكان خود آموزش دهيد كه پس از انجام تكليف و اتمام درس‌هاي خود، برنامه مورد علاقه‌اش را تماشا كند و يا از گوشي و تبلت خود استفاده نمايد.
  • براي اينكه كودك و يا نوجوان بتواند بر روي دروس خود تمركز كند، بهتر است همواره در يك مكان ثابتي درس بخواند. بنابراين داشتن يك اتاق مجزا كه نور خوبي داشته باشد، مي‌تواند در اين زمينه موثر واقع شود.
  • تمامي لوازمي كه فرزندتان براي درس خواندن نياز دارد را در اختيار او قرار دهيد.
  • هر دانش آموزي با توجه به خصوصيات دروني خود در ساعات مشخصي از شبانه روز بازدهي بالايي در زمينه درس خواندن دارد. به عنوان مثال برخي از دانش آموزان در طول صبح بهتر مطالعه مي‌كنند و برخي ديگر نيز شب‎‌ها يادگيري بهتري دارند. سعي كنيد اين موضوع را متوجه شويد تا فرزندتان با كيفيت بالاتري در كم‌ترين زمان درس‌هايش را مطالعه كند.
  • حتما اجازه دهيد فرزندتان در ميان زمان‌هايي كه به درس خواندن مشغول بوده است، كمي استراحت كند. گوش دادن به موسيقي، خوردن ميان وعده و … مي‌تواند انرژي و انگيزه او را براي ادامه درس خواندن بيشتر كند.

سخن آخر

كودكان و نوجوانان متناسب با ويژگي‌هاي رفتاري خود و شرايط خانواده‌اي كه در آن بزرگ شده‌اند، داراي عملكردهاي متفاوتي هستند. شايد ارائه راهكارهاي كلي براي تمامي افراد درست نباشد و هر فرد بايد به طور جداگانه مشاوره بگيرد.

اما شما به عنوان والدين در طرز برخورد با بچه درس نخوان همواره به اين موضوع توجه كنيد كه رابطه ميان شما و فرزندتان از هر موضوع ديگري اولويت بالاتري دارد. بنابراين سعي نكنيد بخاطر نمره پايين و يا درس نخواندن بچه‌ها با آن‌ها بحث كنيد و سبب بروز ناراحتي شويد.

در صورتي كه در اين زمينه نيازمند راهنمايي‌هاي بيشتر هستيد، توصيه مي‌كنيم از مشاوره تخصصي متخصصان كلينيك كودك ني ني مايند بهره ببريد.

براي دريافت مشاوره در زمينه طرز برخورد با بچه درس نخوان مي‌توانيد در هر زمان از روز براي مشاوره تلفني با برترين متخصصان در كلنيك تخصصي كودك ني ني مايند از طريق شماره 02191002360 تماس بگيريد.

سوالي داريد؟ با ما تماس بگيريد

تماس با برترين مشاوران از طريق تلفن ثابت در سراسر كشور از 8 صبح الي 12 شب حتي ايام تعطيل

سراسر كشور :9099070354

جهت مشاوره تلفني با موبايل و رزرو وقت حضوري

شماره تماس با موبايل : 02191002360

منبع: طرز برخورد با بچه درس نخوان

امتیاز:
بازدید:
[ ۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ] [ ۰۹:۱۳:۴۴ ] [ نيني مايند ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی